Vain hyvää palvelua, kiitos

“Internet ei voi korvata ihmisen tuottamaa palvelukokemusta”, on lause jolla moni palveluntuottaja uskotteli vielä vähän aikaa sitten itselleen kaiken olevan hyvin. Eihän monia palveluita voi edes tuottaa etänä. Vaan eipä moni taksikuski uskonut, että hetken kuluttua yksinkertainen mobiilisovellus haastaa erinomaisella palvelukokemuksellaan jopa näinkin etäällä bittimaailmasta olevan konkreettisen palvelun. Ei tunnu auttavan vaikka tämän piti olla lailla estetty. Mitä palvelujen digitalisoituminen tarkoittaa palveluntuottajan näkökulmasta?

Hyvää palvelua etsimässä

Moni ravintola-alalla työskennellyt ei osannut vielä hetki sitten SWOT-analyysissaan (Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats) ottaa huomioon, että ennätyspitkään jatkuneen onnettoman talouskehityksen, tiukkana pysyneen lainsäädännön ja jatkuvasti kasvavien kustannusten lisäksi kapuloita rattaisiin laittaa vielä joukko Internet-sivustoja ja mobiilisovelluksia. Lyhyet ja pidemmätkin ihmissuhteet muodostetaan yökerhojen sijaan kännykkä kädessä sohvalla makoillen. Tarjoilijan huono päivä ja asiakkaan tyytymättömyys ovat äkkiä koko kansan tiedossa sekä laskemassa reaaliaikaista ranking-sijoitusta. Juuri sitä jonka perusteella moni palveluntuottajansa valitsee.

Jyvät erottuvat akanoista. Lomamatkalla kokeilimme valita ravintoloita sekä “katsotaan mitä vastaan tulee”-periaatteella että hotellihuoneen sängyllä tablettia selaillen. Ero onnistumisessa näiden kahden tavan välillä oli, että ensimmäisen voi jatkossa unohtaa kokonaan. Varmasti ainakin kaksi tahoa on kehitykseen tyytyväisiä, asiakkaat ja hyvää palvelua tuottavat yritykset. Niillä lopuilla yrityksillä onkin sitten vähän enemmän mietittävää.

Mitä asiakas oikeastaan haluaa?

Pelikenttä on kaikille sama, turha valittaa. Lainsäädäntö on mitä on, hyvät ja huonot uutiset leviävät ja liiketoimintamallit muuttuvat. Liiketoimintaa pyörittävien ei auta kuin olla hereillä ja miettiä, mitä asiakkaat haluavat ostaa ja mistä ollaan valmiita maksamaan.  Jossain lomamatkalla edelleenkin täytyy syödä. Ja he, toisensa kotisohvalla makoillessaan löytäneet, haluavat vielä, luojan kiitos, tavata myös oikeassa maailmassa.

Kateeksi ei palveluntuottajia käy tässä alati muuttuvassa ja valveutuneiden kuluttajien yhteiskunnassa. Olit sitten ravintola- tai terveydenhuoltoalan palveluntuottaja, on pystyttävä pitämään asiakastyytyväisyys prioriteettilistan kärjessä. Asiakkaiden parasta mietittäessä ei varmasti haittaisi jos oma hallinto pyörisi taustalla vaivattomasti. Entä jos myös taloushallinnon palveluiden ja ohjelmistojen tuottaja ajattelisi asiakkaansa palvelukokemusta, mitä asiakas haluaa ja mistä ollaan valmiita maksamaan?

Me Visma Servicesillä räätälöimme palkka- sekä taloushallinnonpalvelumme asiakasyritystemme tarpeiden sekä toimialakohtaisten vaatimusten perusteella. Ole meihin yhteydessä, niin voimme jatkaa keskustelua siitä, miten Visma Services voi tehostaa liiketoimintaasi. Näin sinulla jää aikaa ja resursseja asiakastyytyväisyyden maksimoimiseen.

 

vsvillekorkalapieniVille Korkala
Vertical Manager
Visma Services Oy

 

About

Visma on Pohjoismaiden johtava yritysohjelmistojen, taloushallinnon palveluiden sekä IT-projekti- ja konsultointipalveluiden tarjoaja. Suomessa Visma-perheeseen kuuluvat yritykset työllistävät yhteensä yli 900 asiantuntijaa ja palvelevat yli 50 000 asiakasta.
Connect with Visma: