Siirry sisältötekstiin

Perintä haltuun! Vältä kolme vaarallista ajatusmallia

Mitä ajatuksia sana ”perintä” sinussa herättää? Lue blogista vinkkejä tehokkaaseen perintään. Päivitä samalla ajatusmallejasi tähän päivään; perintä on asiakaspalvelua ja keskeinen osa ammattimaista liiketoimintaa.

Visma

Mitä tulee mieleen sanasta perintä?

Perintä. Mitä sana tuo mieleen? Onko ensimmäinen mielikuvasi jotain pelottavaa, hankalaa tai vähintäänkin sellaista, jonka mielellään siirtäisit tehtävälistaltasi seuraavaan päivään? Voin vakuuttaa, että nämä mielikuvat ovat turhia. Perintään liittyy paljon asiakaspalvelua. Perintään liittyy myös paljon dataa ja tekniikkaa sekä taustalla vaikuttava suunnitelma, perintäprosessi tai laajemmin ilmaistuna yrityksen luottopolitiikka.

Ammattimaisesti toimivat yritykset hoitavat ammattimaisesti myös erääntyneiden saataviensa perinnän. Keinovalikoima on laaja, mutta yritys kuin yritys löytää sopivan ja tehokkaan mallin toimia, kunhan käyttää hetken ajatustyötä perintäasioiden parissa. Eikö aikaa löydy suunnitteluun? Käytä hetki aikaa laskemalla edes suuntaa antavasti, mitä asiakkaidesi maksuviiveet voivat vuositasolla merkitä yrityksen tuloksessa. Voi auttaa asian merkityksen priorisoinnissa itsellesi tai yrityksen johdolle.

Olen toiminut pitkään perintäalalla ja perinnän kouluttajana ja törmään toistuvasti muutamaan vaaralliseen ja vanhanaikaiseenkin ajatusmalliin. Käytä näitä herätteinä keskustelun avaamiseksi omassa organisaatiossasi. Perinnän tehostamiseen ja maksuviiveiden vähentämiseen kannattaa uhrata hetki aikaa, koska lopputuloksena kohtuullisen varmasti on lisää euroja ”viivan alla”.

Ajatusmallin muutos 1: Varovaisesta odottelusta tarmokkaaseen toimintaan

Onnistuneen ja tehokkaan perinnän tärkeimpiä prinsiippejä on nopeus. Aika on rahaa. Toistuvasti törmäämme kuitenkin liialliseen varovaisuuteen perintätoimien aloittamisessa.

Photographers, brown bear, Lake Clark National Park, Alaska, USA, Ursus arctos,

Passiivinen odottelu tuo tulosta hyvin harvassa toiminnassa, vaativaa suurpetojen luontokuvausta lukuun ottamatta. Samalla kun muistutat erääntyneestä laskusta nopeasti, annat asiakkaallesi hyvää asiakaspalvelua. Jos asiakkaallasi on aiheellinen reklamaatio tai lasku ei ole tullut perille, on miellyttävämpää asioida tuoreessa muistissa olevan asian parissa. Jos asiakkaasi tarvitsee maksuaikaa, päästään siihenkin neuvotteluun nopeasti käsiksi, eikä viivästyskorko turhaan juokse.

Ajatusmallin muutos 2: Aina samat keinot –> Ota käyttöön tilanteeseen sopivat perintäkeinot

Perinnässä ja erityisesti yritysperinnässä on valittavissa useampia perintäkeinoja ja – rytmejä, jotka sopivat eri tilanteisiin. Jos yrityksesi asiakkaana on sekä yrityksiä että kuluttajia tai jos yrityksesi myy hyvin erilaisia tuotteita, edullisia ja kalliita, on suositeltavaa valita aina tilanteeseen sopiva perintäprosessi. Osaava perintäkumppani osaa auttaa ja neuvoa oikeiden keinojen valinnassa.

Asiakkaat myös tottuvat yrityksen harjoittamaan malliin. Jos asiakkaidesi joukossa on kroonisesti hitaasti maksavia asiakkaita, joiden parissa kuluu huomaamatta runsaasti työaikaa, tuo vaihteleva perintäprosessi usein ryhtiä tähän asiakasjoukkoon.

Ajatusmallin muutos 3: ”Ei muutkaan…” – > ”Kyllä, muutkin!”

Nimittäin perivät erääntyneitä laskuja. Suuret ja keskisuuret yritykset kiinnittävät tyypillisesti huomiota prosesseihin kaikissa liiketoiminnan osa-alueissa ja usein perintäkin on säännönmukaista.

Joskus pienemmillä tai uusilla yrityksillä on turhaa varovaisuutta edes lähettää muistutuskirjettä asiakkaalleen, puhumattakaan muista perintäkeinoista. Jos tunnistat omassa yrityksessäsi tämän ajatusmallin, muista, että asiakkaasi hidastelu maksuissa voi tarkoittaa sitä, että velkojia voi olla enemmän kuin yksi. Ja se yritys, joka huolehtii perinnästä ammattimaisesti, saa todennäköisimmin ensimmäisenä suorituksen omille saatavilleen. Yrityksen koosta ja perintävolyymeistä riippumatta on mahdollista suunnitella ammattimainen ja sähköisiä työkaluja hyödyntävä malli hoitaa erääntyneitä saatavia. Tähän kannustan!

Työkaluja suunnittelusi avuksi

Tämä oli lyhyt johdanto perinnän maailmaan. Me Visma Duetolla haluamme koko ajan jakaa paljon tietoa asiakkaillemme ja kaikille luotonhallinnasta kiinnostuneille. Järjestämme säännöllisesti webinaareja monipuolisista aiheista. Julkaisemme uutiskirjeen luottoalan uutisista neljä kertaa vuodessa. Liity uutiskirjeemme tilaajaksi!

Olemme tehneet avuksesi myös oppaita, tuoreimpana ”Opas tehokkaan yritysperinnän suunnitteluun. Lataa maksuton opas ja lue tarkemmin, mitä perintäkeinoja on käytettävissäsi! Nyt kun kiireisin tilinpäätöskausi on takana, on oiva ajankohta tehdä suunnitelmia perinnän uudistamiseksi. Ehdit saada pienilläkin muutoksilla aikaan näkyviä tuloksia vielä tämän tilikauden aikana!

TerhiHakkarainen

Terhi Hakkarainen
markkinointipäällikkö,
varanotaari, LTS

Suosituimmat