Orgaaninen kasvu on noussut talousjohtajien tärkeimmäksi päämääräksi

”Kulujen leikkaus on yhä tärkeää, mutta nyt orgaaninen kasvu on noussut talousjohtajien tärkeimmäksi päämääräksi.”

Kauppalehti otsikoi taannoin uutisessaan talousjohtajien tunnelmien laskeneen huonoimmilleen kolmeen vuoteen. Taustalla on Deloitten ja SEB:n talousjohtajakysely. Myös suomalaisten talousjohtajien optimismi talouden kasvusta on hiipunut. Yksi huolenaihe on Suomen taloudellinen tila.

Kuntokuurista kasvukauteen

Monessa yrityksessä strategiaa hiotaan parhaimmillaan. Pitkään jatkuneen taantuman myötä, yrityksissä on opittu löytämään säästökohteita tuloskunnon ylläpitämiseksi. Kuntokuurin kortit alkavat kuitenkin olla käännettyjä ja monissa yrityksissä odotukset kääntyvät orgaanisen kasvun suuntaan.

Kasvun tekeminen, edelleen epävakaisen talouden toimintaympäristössä, on kuitenkin vaikeampaa kuin vyön kiristäminen. Se vaatii enemmän ponnisteluja, innovointia ja keskittymistä ydinliiketoimintaan.

Suorituskyvyn maksimointi on avain kasvujohtamiseen

Mikäli taannoisen kulukuurin seurauksena tietojärjestelmät ovat jääneet päivittämättä, voi useilta yrityksiltä kulua liian paljon aikaa hallinnollisiin asioihin, kuten manuaaliseen tiedonhallintaan ja raportointiin. Tämä syö pohjan eteenpäin katsovalta, ketterältä kasvujohtamiselta, johon kasvua tavoittelevan organisaation tulisi keskittää kaikki energiansa.

Tuunaamalla tuottavammaksi vai vaihtamalla uutta ajattelua prosessien automaatiotasoon?

Tietojärjestelmän päivittämiseen on kaksi vaihtoehtoa: nykyisen järjestelmän kehittäminen tai sen vaihtaminen. Tutustu Visman oppaiden avulla kumpi vaihtoehdoista soveltuu yrityksesi tilanteeseen paremmin:

Lataa opas: Tuottavuuden parantaminen nykyistä ERP-järjestelmää kehittämällä
Lataa opas: ERP-järjestelmän vaihtajan opas

Visma Softwarella olemme lähteneet rohkeasti digitalisoimaan asiakashankinta ja -palveluprosesseja yli tiimirajojen. Meillä digitalisaatio tarkoittaa arjessa sitä, että ihmiset pystyvät automaation avulla tekemään enemmän vähemmällä vaivalla ja mitattavuuden avulla parantamaan oman työn tuloksia entisestään. Yhteinen tavoitteemme on asiakaskokemuksen parantaminen.
Connect with Katja: