Onko sosiaalisessa mediassa potentiaalia?

”Kyse on yksinkertaisesti siitä, että kalastetaan siellä, missä kalat ovat. Ei ole mitään syytä odotella sosiaalisen median kanssa, sillä kyseessä on luonnollinen osa kaikkien yritysten tulevaisuutta.” Näin kanadalainen asiantuntija Maggie Fox kommentoi yritysten osallistumista sosiaalisessa mediassa juuri julkaistussa VISMAgazine-asiakaslehtemme haastattelussa.

Sosiaalinen media on juurtunut jo vapaa-aikaan ja työntyy koko ajan syvemmälle myös työaikaamme. Tälläkin hetkellä lukuisat yritysjohtajat pohtivat, kuinka heidän yrityksensä voisivat hyödyntää sosiaalisen median kanavia asiakassuhteiden kehittämisessä ja myyntinsä kasvattamisessa.

Sosiaalisen median ero perinteisiin mediakanaviin on ns. ”välittäjän” puuttuminen. Sosiaalisessa mediassa viestin lähettäjän ja vastaanottajan välillä ei ole ketään ulkopuolista vaan toiminta on suoraa ja avointa – kahden välistä aitoa kommunikointia. Siksi se onkin paljon arvaamattomampaa ja pelottavampaa, mutta myös antoisampaa ja tuottavampaa.

Haastattelussamme Maggie Fox vertaa yritysten sosiaalisen median työkalujen opettelua muiden mediakanavien alkuaikoihin. Niin radio kuin televisiokin olivat kerran uusia ja hämmentäviä kanavia, joiden kaupallista arvoa yritykset joutuivat pohtimaan. Sosiaalisen median kaupallisesta hyödyntämisestä käydään tällä hetkellä paljon keskusteluja. Suuntauksesta puhutaan nimellä ”Social business”.

Sosiaalisen busineksen luomisessa sisältö on kuningas. Ihmiset eivät tykkää yrityksestänne Facebookissa, lue ja kommentoi blogianne tai jaa Youtube-sisältöänne, jos sisältö ei ole tarpeeksi kiinnostavaa ja houkuttelevaa. Ennen, perinteisissä medioissa, huomio voitiin ostaa hankkimalla paljon isoja mainospaikkoja mutta Internetissä huomio on todellakin ansaittava kohderyhmää puhuttelevan, aidon sisällön luomisella.

Asiantuntija Maggie Fox patistaa yrityksiä tarkastelemaan organisaatiotaan, prosessejaan ja viestintäänsä. Siitä syntyneiden huomioiden kautta on yrityksessä sitten mahdollista arvioida, kuinka sosiaalisia medioita voitaisiin hyödyntää liiketoiminnallisen lisäarvon luomiseksi.

Tell me something. And I will forget.
Show me something. And I can remember.
Involve me. And I will understand.
– Kiinalainen sananlasku –

 

Jaana Vappula
Communication Coordinator

About

Connect with Jaana: