Onko ”Joku” yrityksesi työllistetyin tyyppi?

Tutkimusten mukaan onnelliset ihmiset ovat luovempia ja saavat parempia tuloksia aikaan. Onnellisuus omaan työhön koostuu erilaisista asioista ja mielestäni tärkein niistä on motivaatio. Ahkera tekijä on motivoitunut työssään. Ahkeruus ei ole sitä, että puurretaan yksin, vaan ahkera tekijä auttaa myös muita.

Asiantuntijatyön haastavuus, jatkuvat muutokset, kiire ja yhteisöllisyyden puute ovat vieneet meitä kauemmaksi siitä, mikä on ihmiselle luonnollista: auttaminen. Tunnustatko ajatelleesi, että asia ei kuulu sinulle, koska sitä ei ole määritelty työnkuvaasi? Ketterässä ja palvelukeskeisessä organisaatioissa tehokas tiimityö ja auttaminen ovat olennainen osa onnistumista ja yksin ei kauhean kauas pääse. Tai pääsee, mutta auttamisesta saadut hyödyt jäävät kokematta.

”Joku voisi ottaa tästä kopin”

Tunnistatko tilanteen, kun palaverissa ideoidaan uutta ja mietitään kuka asiaa lähtisi edistämään. Syvä hiljaisuus laskeutuu ja kaikki pälyilevät toisiaan varovasti kulmien alta miettien ”Ottaisiko Joku tästä kopin?”. Joku on se toimiston työllistetyin tyyppi, jolle kasataan työt, jotka eivät kumma kyllä sitten edisty ollenkaan. 

Kaikissa yrityksissä on aina se Joku, mutta kokeile joskus helpottaa Jokun työtaakkaa. Jos jokin asia on yleisellä tasolla hoitamatta, mieti, voisitko edistää asiaa. Tartu siis tehtävään, joka odottaa sitä kuuluisaa Jokua. 

Ahkera työntekijä auttaa myös muita

Meillä auttaminen on tehty tiimissä hyvin helpoksi. Uskallamme kysyä ja neuvoa yli tiimirajojen ja auttamista kannustetaan tekemään, vaikka kiirettä joskus pitääkin. Tiimityössä kaikki soutavat samassa veneessä ja jos yksi on yli laidan, koko tiimi auttaa.

Auttamisen hyödyt

  • Hyvä fiilis – toisen kurjuutta on vaikea seurata sivusta
  • Yhteisöllisyyden lisääntyminen
  • Auttaminen lisää auttamista – anna hyvän kiertää
  • Vähentää stressiä ja yksinäisyyden tunnetta
  • Tuo lisää mielekkyyttä elämään

Yllä mainittujen hyötyjen lisäksi auttaminen voi tuoda sosiaalista näkyvyyttä, vaikka se ei olisikaan pohjimmainen motivaatio auttamiselle. Ryhmäpaine ja ajatus sosiaalisen näkyvyyden parantamisesta madaltavat tutkimusten mukaan kynnystä auttaa. Myös avun saaja on tärkeässä osassa, kun tarkastellaan auttamisen hyötyjä. Apua saa ja pitää osata ottaa vastaan, ja avusta saa myös kiittää ja hehkuttaa toista. Oli motivaatio mikä tahansa, tilanne on auttajalle ja avun saajalle win-win.

Ota itsellesi tavoite auttaa aina tilaisuuden tullen ja herkisty auttamiselle! Maailma on tekemistä (ja auttamista) vaille valmis.

Työskentelen Visma Softwaren sovellustuessa. Palveluiden jatkuva kehittäminen ja asiakkaat motivoivat minua eteenpäin omassa työssä. Haluan olla tukemassa yrityksien liiketoimintaa tuottamalla ratkaisuja ja laadukkaita palveluja asiakkaillemme. Hyvä ja onnistunut palvelukokemus syntyy vuorovaikutuksesta, johon pitää jatkuvasti panostaa.
Connect with Ainomari: