Niksejä nettikirjoittamiseen

Kuinka avainsanoja voidaan käyttää parantamaan tekstejä, hakukoneoptimointia, käytettävyyttä – ja lopulta myyntiä.

Kysymys: Puhutko asiakkaasi kanssa samaa kieltä?Nettiniksi_avainsanat

Käytä avainsanoja strategisesti tekstien, hakukoneoptimoinnin, käytettävyyden ja lopulta keskustelujen ja myynnin parantamiseen.

Ennen kuin vastaat kyllä ja palaat takaisin siihen, mitä olit tekemässä, mieti tätä: puhutko tuotepäällikkönä, markkinoijana tai myyntiedustajana tuotteistanne samalla tavalla kuin potentiaalinen asiakas tekisi? Kun kirjoitat tuotteistanne nettiin tai markkinointisähköposteihin, käytätkö samoja sanoja ja kieltä kuin asiakkaanne?

Luultavasti et. Ja miksi näin? Koska tunnet tuotteenne liian hyvin.

“Minun tehtäväni on olla tuotteidemme asiantuntija”, kuulen sinun protestoivan. Vastalause hyväksytty, olet aivan oikeassa. Voidaksesi tehdä työsi sinun täytyy pystyä keskustelemaan asiantuntijoiden kanssa, kouluttamaan maallikoita ja tulemaan toimialasi suunnannäyttäjäksi.

Haittapuolena tietysti on, että jos käytät asiantuntijakieltä verkkosivuillanne, ette pääsekään niin tärkeään kolmen kärkeen hakutuloksissa.

Avainsanojen voima

Kun ihmiset menevät nettiin, heillä on yleensä jokin tarkoitus – ongelma jonka he haluavat ratkaista tai kysymyksiä, joihin he haluavat vastuksen. (Vastoin yleistä uskomusta vain harvat surffailevat netissä ilman tarkoitusta tai päämäärää). Tässä avainsanat tulevat kuvaan mukaan.

Hakutilassa ihmiset hakevat tiettyjä avainsanoja, sanoja joiden he mieltävät olevan osa ratkaisua tai ainakin tuovan heidät askeleen lähemmäksi.

Syy avainsanojen voimaan on siinä, että kohderyhmä:

• Kirjoittaa niitä hakukoneisiin
• Lukee niiden tulokset ja kohdesivut
• Klikkaa niitä nähdessään ne linkeissä Näin ollen sinun tehtäväsi on: 1)Tunnistaa nämä avainsanat 2) Käyttää niitä siellä, missä niiden vaikutus on suurin.


Kuinka tunnistat avainsanasi

On olemassa useita lähteitä, jotka kertovat, kuinka kohderyhmäsi puhuu tuotteestanne, mitä sanoja se käyttää ja mihin kysymyksiin haluaa vastauksia:

• Asiakastuki
• Puhelinmarkkinointitiimi
• Sisäinen hakuloki
• Kilpailijoiden verkkosivut ja AdWords
• Googlen työkalu hakusanojen etsintään


Käytä avainsanoja siellä missä niitä tarvitaan

Kun olet saanut koottua listan tärkeimmistä avainsanoista, käytä niitä tehokkaasti. Muista että KÄYTTÄJÄT KLIKKAAVAT NIITÄ nähdessään ne. Se tarkoittaa, että ne on laitettava sinne, missä niiden teho on suurin:

• Verkkosivunavigointi, kuten globaalit valikot, painikkeet ja hyperlinkit
• AdWords ja näyttömainonta
• Otsikot, listat ja lihavoidut tekstit
• Otsikkotagit ja muu metatieto. Näin tekemällä et pelkästään paranna sivustonne käytettävyyttä, vaan myös hakukonetulossivunne lisääntyvät.

Kuinka tunnistat ja käytät avainsanoja? Jaa vinkkisi ja neuvosi alla!

Jarle Fjerldstad

Jarle Erichsen Fjeldstad

Copywriter Creative Consultant
Reklame og kommunikasjon/Marked
Visma AS

About

Visma on Pohjoismaiden johtava yritysohjelmistojen, taloushallinnon palveluiden sekä IT-projekti- ja konsultointipalveluiden tarjoaja. Suomessa Visma-perheeseen kuuluvat yritykset työllistävät yhteensä yli 900 asiantuntijaa ja palvelevat yli 50 000 asiakasta.
Connect with Visma: