Järjestä aikaa innovatiivisuudelle

Näin järjestät aikaa ja mahdollisuuksia innovatiivisuudelle

Innovatiivisuutta voidaan pitää toisaalta luonteenpiirteenä ja toisaalta tapana asennoitua. Innovatiivisuuteen kannustava johtaja on valmis näkemään vaivaa, että yrityksen kaikilla työntekijöillä olisi mahdollisuus innovointiin ja sitä kautta kasvun luomiseen.

Kannusta mielipidejohtajuuteen

Innovaattorit ovat tyypillisesti alansa mielipidejohtajia, jotka ratsastavat alan trendien aallonharjalla. Nimestä huolimatta tällaisen henkilön ei tarvitse olla yrityksen ylintä johtoa. Mielipidejohtajuuteen riittää, että on innostunut alastaan, trendeistä ja innovaatioista sekä haluaa aktiivisesti jakaa ammattitaitoaan eteenpäin esimerkiksi sosiaalisissa kanavissa.

Kun mielipidejohtaja saa seuraajansa vakuuttumaan asiantuntijuudestaan, on omien innovaatioidenkin jalkauttaminen markkinoille ja tietoisuuden lisääminen helpompaa. Henkilöstöä kannattaakin aktiiviesti kannustaa oman asiantuntijamielikuvan rakentamiseen ja mielipidejohtajuuteen. On hyvä kuitenkin muistaa kommunikoida henkilöstölle pelisäännöt, joita noudatetaan, jos esiinnytään yrityksen edustajana.

Turha työ estää yrityksen kasvun

Ennen kuin lähdetään suin päin säntäämään innovointityöpajoihin ja mielipidejohtajuuden jalkauttamiseen, on hyvä laittaa perusasiat kuntoon. Suurimmat aikasyöpöt työelämässä ovat rakenteellisia, joihin vain todellinen muutosjohtaja pystyy vaikuttamaan. Esimerkiksi manuaaliset prosessit ja kankeat tietojärjestelmät aiheuttavat turhaa ja usein aikaa vievää rutiinityötä. Innovointi ei tapahdu itsestään, vaan sille tarvitsee antaa aikaa.

Rutiinitöiden automatisointi, mikäli se vain on mahdollista, on loistava tapa vapauttaa niin omaa kuin koko muun henkilöstönkin aikaa luovalle innovaatiotyölle ja liiketoiminnan kehittämiselle. Nykypäivän tietojärjestelmien tulee hoitaa rutiinit ja tiedonkulku pääosin automaattisesti, jolloin työntekijän roolina tulisi olla tiedon käsittelijän sijaan pikemminkin portinvartijana transaktioiden yhteydessä.

Hae lisää inspiraatiota maksuttomasta oppaastamme ”Innovatiivinen yrityspäättäjä”.

About

Kirjoittaja toimii Visma Software Oy:ssä markkinointijohtajana. Työn tavoitteena on auttaa asiakkaita ymmärtämään digitalisaation tuomia mahdollisuuksia liiketoiminnan tehostamisessa.
Connect with Milla: