Miten järjestän verkkotunteja asiakkaille?

Kaiken liiketoiminnan ei tarvitse pysähtyä, vaikka mahdollisuutta fyysiseen kanssakäymiseen rajoitettaisiin. Vie osaamisesi verkkoon ja tuo iloa asiakkaillesi samalla kun pidät huolen, ettei kassavirta tyrehdy. Et tarvitse valtavia rahallisia investointeja tai syvää teknistä osaamista. Muista, että voit löytää aivan uusia asiakkaita tarjoamalla palveluitasi myös verkossa!

Mitä tarvitsen?

Luonnollisesti kaikki tarvitsevat laitteen, jolta osallistua. Laite voi yhtä hyvin olla läppäri, älypuhelin, tabletti kuin pöytätietokone. Mahdollisuuksia siis riittää!

Lisäksi puhumista varten tarvitaan tietenkin mikrofoni. Riippuu tapahtuman luonteesta, tarvitseeko myös asiakkailla olla mikrofonia, eli tarvitseeko heidän osallistua keskusteluun aktiivisesti. Esimerkiksi yhteinen joogahetki voi sujua hyvin niin, että vain ohjaaja esiintyy. Sen sijaan keskustelutilaisuuden järjestäminen ilman mahdollisuutta puhua ei ole paras mahdollinen idea.

Useissa etäohjelmissa on mahdollisuus chattailla, jolloin mikrofoni ei ole välttämätön.

Esimerkiksi joogaohjaajat haluavat varmasti myös välittää liikkuvaa kuvaa osallistujille, jolloin webbikameran hankkiminen tulee ajankohtaiseksi. Älypuhelimissa, tableteissa sekä useissa läppäreissä kamera tulee kätevästi valmiiksi mukana. Pöytäkoneeseen se täytyy hankkia erikseen. 

Muista, että voit nauhoittaa valmiiksi videon, ja jakaa sen osallistujille. Voit jakaa videon esimerkiksi YouTubessa nauhoitteena, tai streamata eli lähettää sen reaaliaikaisesti osallistujille, jolloin asiakkailla on mahdollisuus chattailla kanssasi livenä. Myös Facebook tarjoaa mahdollisuudet videoiden esittämiseen vaikkapa yrityksesi omalla Facebook-sivulla. Ryhmävideopuheluihin sopii esimerkiksi Googlen Hangouts, joka on ilmainen 10 osallistujaan saakka. Tämän jälkeen Google tarjoaa erilaisia maksullisia paketteja yrityksille. Hangouts vaatii Google-tilin kaikilta osallistujilta toimiakseen. Myös Skype tarjoaa ilmaisia videopuheluita Skypesta Skypeen soitettaessa 50 henkilöön saakka. Mikäli nämä kuulostavat hankalilta, on olemassa myös erilaisia maksullisia palveluita. Esimerkiksi hakusanoilla “videokonferenssi” ja “videoneuvottelu” löytyy erilaisia vaihtoehtoja.

Etiketti videopuhelussa

Osallistujien on hyvä pitää mikrofoni suljettuna, jotta mahdollinen taustahäly ei kuulu kaikille. Tärkeää on, että osallistujat kuuntelevat esitystä omista kuulokkeistaan – tämä estää äänen kiertämisen, joka syntyy kun ääni tulee ulos kaiuttimista ja lähtee kiertämään mikrofonin kautta.

Ota huomioon myös valaistus. Mikäli valo tulee esiintyjän takaa, saattaa hän jäädä kirjaimellisesti pimentoon. On siis parempi, että valo tulee edestä päin. Rajaa ruutu niin, että kaikki olennainen näkyy. Älä ole liian lähellä tai kaukana. Rauhoita tausta niin, että fokus on sinussa.

Mitä muuta voin tehdä?

  • Lähetä hyvissä ajoin ennen tapahtumaa asiakkaillesi ohje, mikäli heidän täytyy ladata jokin ohjelma tai tehdä jotain muuta etukäteen. Varaudu auttamaan niitä, joilla on ongelmia laitteiden kanssa. 
  • Jos käytät ajanvarausohjelmaa, esimerkiksi DigitalBookeria, voit löytää ohjelmastasi muutamia etäelämää helpottavia lisäpalveluita. DigitalBookerissa kurssit-lisäosa on tarkoitettu useamman tunnin yhdistämiseen, sekä tapahtumiin jotka kestävät useamman päivän (esim. workshop viikonloppuna).
  • Verkkomaksujen avulla asiakkaasi tekee varauksen ja maksaa sen heti verkossa. Peruutukset vähenevät huomattavasti, kun maksu on jo tehty etukäteen. Saat siis rahasi varmemmin ja asiakkaasi sitoutuu varaukseensa. Verkossa maksaminen on nykyaikainen ja fiksu tapa hoitaa rahaliikennettä.
  • Mahdollisia sopimuksia ei tarvitse tulostaa ja lähettää hitaasti postitse tai skannailla, sillä sähköinen allekirjoitus toimii nopeammin ja kätevämmin. Sähköisesti allekirjoitetut asiakirjat ovat juridisesti aivan yhtä päteviä kuin käsin allekirjoitetut. 
  • Muista, että voit tarjota lahjakortteja, kursseja ja muita palveluita myös verkkokaupan kautta. Nyt on siis oivallinen aika viedä liiketoiminta verkkoon myös tältä osin.

0