Mitä ihmettä – Suomen kasvutrendit sijaitsevat Virossa?

Tein aikani kuluksi Google-haun sanalla “kasvutrendit”. Ajattelin saada inspiraatiota oman työni tehostamiseen myynnin ja markkinoinnin asiantuntijana.  Tulos oli karu. Kolme ensimmäistä hakutulosta oli eestinkielellä. Toisaalta jos hakusanana olisi ollut “karsi kuluja”, niin suomalaiset hakutulokset olisivat varmasti voittaneet.  

 

Kasvutrendit

(Kolme ensimmäistä tulosta Googlesta hakusanalla ”kasvutrendit” viimeisen kuukauden ajalta)


Syömmekö näköalattomasti eväitä tulevaisuudelta?

Miksi olemme ajautuneet laihduttamaan itsemme hengiltä? Onhan tuloksen optimointi lyhyellä aikavälillä toki helpompaa kuin kasvu, mutta missä ovat yritykset, jotka osaavat ja kykenevät luomaan kasvutarinoita. Emmekö enää löydä Suomessa asioita, joihin investoimalla luomme tulevaisuuden kasvua vai onko kyse uskalluksen puutteesta? Taaksepäin peruuttaminen ja silmien kiinni laittaminen ei auta, kun vastassa ovat automatisointi, digitalisaatio, globaalit markkinat ja työn totaalinen murros.

Virossa on uskallettu ottaa jo vuosia sitten aimo harppaus eteenpäin sähköisen asioinnin kehittämisessä. Nordic Business Forumissa Helsingissä oli mahdollista ottaa itselleen Viron digitaalinen kansalaisuus. Digitaalisen allekirjoituksen ansiosta Viron valtio säästää jopa kaksi prosenttia BKT:stään ja kansalaisten säästämää aikaa voidaan käyttää tehokkaasti töissä bisneksen kehittämiseen tai vapaa-aikaan. Viron ohjelmistopuolelta voisi mainita Weekdonen, joka auttaa modernisoimaan yritysten johtamista mm. Googlen käyttämillä OKR-opeilla.

Turhat työt pois ja paukut kasvuun

Mielestäni suomalaisten pitäisi lopettaa rystyset valkoisina vanhoissa asioissa roikkuminen ja investoida rankemmin tulevaisuuteen. Se tapahtuu turhia töitä poistamalla, matalan arvon töitä automatisoimalla sekä tätä kautta kuluja karsimalla. Säästettyä rahaa tulisi investoida ihmisten kouluttamiseen, tuote- ja palvelukehitykseen sekä ehdottomasti yrityskulttuurin ja johtamisen nykyaikaistamiseen. Hyvässä yrityksessä toimitaan moderneilla tavoilla sekä työkaluilla ja työntekijöille maksetaan arvoa tuottavista ajatuksista ja teoista – ei tehdyistä tunneista.

En olisi myynnin ammattilainen, jos en lopettaisi siihen, että Visma Netvisor auttaa juurikin tähän suuntaan.

Jos kiinnostuit OKR-metodista, voit lukea siitä lisää täältä: https://www.slideshare.net/weekdone/okr-objectives-and-keyresults

P.S. Eestinkieli ei kuulu osaamiseeni 🙂

 

Jussi Pekkala

Jussi Pekkala
Sales and Marketing Director
Visma Solutions Oy

Olen Visma Solutions Oy:n myynti- ja markkinointijohtaja. Uskon, että automatisoinnilla, tehokkailla työtavoilla, sekä modernilla johtamisella saadaan lisää suomalaisia menestystarinoita.

About

Visma on Pohjoismaiden johtava yritysohjelmistojen, taloushallinnon palveluiden sekä IT-projekti- ja konsultointipalveluiden tarjoaja. Suomessa Visma-perheeseen kuuluvat yritykset työllistävät yhteensä yli 900 asiantuntijaa ja palvelevat yli 50 000 asiakasta.
Connect with Visma: