Mitä bisneksessä tapahtuu ensi vuonna

Hyvin kiteytetty, tavoitteisiin ohjaava strategia kannattaa purkaa muutamiksi liiketoiminnan kannalta pienemmiksi palasiksi vuotuisen toimintasuunnitelman ja budjetoinnin avulla.

Kannattaako budjetoida?

Puhtaasti talousnäkökulmasta tarkasteltuna budjetointi kannattaa, jos budjetoinnista saatavat tuotot ovat suuremmat kuin budjetointiin menevät kulut. Laajemmin tarkasteltuna on hyvä muistaa, että liikkuvaa laivaa on helpompi ohjata eli eteenpäin vievä tavoitteellinen toiminta, suunnitelma ja budjetti edesauttavat strategisten tavoitteiden saavuttamista pala palalta.

Budjetoi tilanteen mukaan 

Jos myyntipuoli on ensi vuoden osalta niin sanotusti täysin usvassa, budjetoidaan vain ne asiat, jotka tiedetään ja päätetään. Tämän jälkeen lasketaan alhaalta ylös, paljonko myyntiä täytyy saada aikaiseksi, jotta se kattaa myyntiin liittyvät muuttuvat kulut, laaditun kustannusbudjetin sekä taseen vaatimat panostukset.

Tarkastele liiketoimintaa ja saavuta tavoitteet

Alle on koottu osa-alueita, joita arvioimalla tulevan vuoden budjettiin saadaan vaihtoehtoisia näkökulmia tavoitteiden saavuttamiseksi. Listojen taustalla on ”Kasvata ja karsi”-ajatus, jossa liiketoimintasalkkuun otetaan uusia bisneskandidaatteja, pyritään kasvattamaan nykyisiä sekä myydään tai lopetetaan salkkuun kuulumattomat kokonaisuudet.

Nykyiset liiketoiminnat

  1. Markkinoiden ja markkinaosuuden kehitys
  2. Tuotteet ja tuoteryhmät
  3. Asiakkaat ja asiakasryhmät
  4. Hinnat
  5. Resurssit
  6. Kustannukset
  7. Käyttöpääoma
  8. Korvaus- ja laajennusinvestoinnit
  9. Teknologiainvestoinnit
  10. Rahoitus

Uudet liiketoiminnat

  1. Uudet liiketoimintamahdollisuudet markkina-alueiden, yksiköiden, tuotealueiden ja asiakasryhmien näkökulmista
  2. Liiketoiminta- ja yritysostomahdollisuudet
  3. Uudet yhteistyökumppanuudet
  4. Jatkuva arviointi nykytuotteiden ja -palveluiden siirtämisestä uusille toimialoille ja uusille markkina-alueille
  5. Uusien toimintojen vaikutukset taseeseen ja rahoitukseen

Päättyvät liiketoiminnat

  1. Markkina-alueelta poistuminen
  2. Poistuvat tuotteet ja tuoteryhmät
  3. Poistuvat asiakkaat ja asiakasryhmät
  4. Poistuvat resurssit
  5. Divestoinnit
  6. Vaikutukset taseeseen ja rahoitukseen
  7. Vapautuvien resurssien ja pääomien uusi kohdentaminen

Muutosta vaativat liiketoiminnat

  1. Sisäiset muutosvaatimukset organisaatiolle
  2. Digitalisoitumisen vaikuttamat muutokset
  3. Kilpailun ja kilpailijoiden vaatimat muutokset
  4. Suhdanteiden vaatimat muutokset

Varaudu muutoksiin budjetoimalla

Jos mikään ei muutu, ei kannata budjetoida. Tällöin tulevan vuoden budjettitulos on tiedossa, kun vanhan vuoden tilinpäätös saadaan valmiiksi. Tällaisesta tilanteesta kuitenkin äärimmäisen harva yhtiö pääsee nauttimaan nykyisessä liiketoimintaympäristössä. Tuskin monellakaan yhtiöllä on tavoitteena, että mikään ei muutu, vaan perusperiaatteena pyritään olemaan voittavana osapuolena markkinoilla tai etenemään vähintään markkinoiden tahtiin.

Ja markkinoistahan voidaan nykyisin todeta, että ne muuttuvat kaiken aikaa.

 

Haluatko lisää näkökulmia budjetointiin?
Haluatko kuulla lisää budjetoinnista, raportoinnista tai ennusteiden laatimisesta? Jätä meille yhteydenottopyyntö.

Pekka Kotovaara

Pekka Kotovaara
Myyntipäällikkö
Visma Navita

About

Visma on Pohjoismaiden johtava yritysohjelmistojen, taloushallinnon palveluiden sekä IT-projekti- ja konsultointipalveluiden tarjoaja. Suomessa Visma-perheeseen kuuluvat yritykset työllistävät yhteensä yli 900 asiantuntijaa ja palvelevat yli 50 000 asiakasta.
Connect with Visma: