Miksi yritykset eivät kasva?

On omankin yritykseni etu, että suomalaiset yritykset kasvavat. Severan asiakkaat ovat olleet poikkeuksellisen menestyviä, joista moni on onnistunut myös viennissä. Suurin osa suomalaisyrityksistä ei ole tällaisia. Jos Suomen sanotaan olevan maailman kilpailukykyisin maa, miksi Suomi ei kasva?

 

 

Kasvuyritysten lukumäärä

Ernst & Youngin Elinkeinoelämän Keskusliitolle tekemän selvityksen (2006) mukaan Suomesta puuttuu noin 60 000 yritystä. Suurin puute keskisuurista yrityksistä – niitä on koko yrityskannasta vain yksi prosentti eli 2 300. Liian harva pienyritys kasvaa keskisuureksi.

Kauppalehti Optio julkaisi selvityksen kasvuyrityksistä 22.11.2007. Sen mukaan suomessa on reilut 7 000 yritystä, jonka liikevaihto on vähintään 1,7 miljoonaa euroa. Näistä 200 yritystä oli kasvattanut liikevaihtoaan keskimäärin 50 % vuodessa viimeisen viiden vuoden aikana. Suomessa on noin 240 000 yritystä.

Kasvun edellytykset

Kasvu vaatii kasvuhaluisia yrittäjiä. Motivaatioon vaikuttaa yrittäjän oma arvio siitä, palkitseeko kasvuun liittyvä riskinotto. Tähän vaikuttaa myös yhteiskunta ja kulttuuri. Eräs kotimainen yrittäjä vertasi suomalaisten kilpailuhalua aika kärjistetysti: ”Kun suomalainen näkee, että naapuri on ostanut kalliin auton, hän käy naarmuttamassa sitä. Kun amerikkalainen näkee naapurin auton, hän perustaa menestyvän yrityksen saadakseen vielä kalliimman auton.”

Ernst & Young on arvioinut, että Suomessa syntyy uusia innovaatioperustaisia liikeideoita vuosittain 1 500 – 2 000 kappaletta. Liikeidean keksijällä on iso kynnys luoda kasvuyritys. Vuonna 2002 Kauppa- ja teollisuusministeri Sinikka Mönkäre totesi: ”Yksi suomalaisen yrittäjyyskulttuurin pullonkaula vaikuttaisi olevan yritystoiminnassa epäonnistumisen pelko. Pelätään ajautumista taloudelliseen umpikujaan, leimautumista ja syrjäytymistä yhteiskunnallisesta elämästä.”

Kasvuyrityksen johtaminen

Aloittavan yrityksen toimitusjohtaja on usein ns. ”käsityöläisyrittäjä”, joka käyttää suurimman osan ajastaan suorittavaan työhön. Ongelmia syntyy, jos yritys ei pysty vapauttamaan riittävästi aikaa kasvun suunnitteluun ja varmistamiseen. Vanhentunut liiketoimintasuunnitelma on selkeä kannanotto kasvuhalun puutteesta. Suurin osa Sun Tzun sodankäynnin opeista liittyy strategian tärkeyteen. Risto Siilasmaa painotti, että hyvä strategia asettaa yrityksen asemaan, jossa tappio on mahdoton.

Tässä vielä muutama kysymys, joilla vaivaan itseäni säännöllisin väliajoin: Oletko kertonut yrityksestäsi kaikille potentiaalisille kotimaisille asiakkaille? Oletko aloittanut saman ulkomailla? Miten kauan siihen kestää nykyisellä toimintamallillasi? Mitä muuttaisit, jos sinulla olisi rajattomasti resursseja kasvuun? Haetko aktiivisesti näitä resursseja?

 

Kirjoittajasta
Ari-Pekka Salovaara toimii Severa Oy:n toimitusjohtajana. Hän perusti Severa Oy:n yhdessä Jari Kärkkäisen kanssa joulukuussa 2003. Severan liikevaihto kasvoi toisena vuotena 70 % ja kolmantena vuotena 103 %. Neljännen vuoden kasvuennuste on 110 % ja viidennen vuoden kasvutavoite on 150 %. Liiketoiminta on rahoitettu tulorahoituksella.

About

These are posts made my employees of Severa.com. Severa is an online service to manage customers, projects and invoices. Follow Severa on Twitter @severa_PSA
Connect with :