Miksi yrityksen kannattaa ulkoistaa laskutus?

Laskujen lähetys ja maksuvalvonta vievät paljon aikaa ja jäävät joskus yrityksen muun toiminnan pyörittämisen ohessa vähälle huomiolle tai ne tehdään viiveellä. Yrityksen oman laskutuksen ja maksuvalvonnan hoitaminen on harvoin yritysten ydinliiketoimintaa ja se koetaan usein vain arvokkaiden henkilöresurssien sitojaksi. Näiden syiden takia yritykset päätyvät yhä useammin laskutuksen ulkoistamiseen.

Ulkoistamalla laskutuksen ja maksuvalvonnan yritys voi saavuttaa lukuisia hyötyjä, jotka auttavat sitä menestymään. Tässä artikkelissa kerromme, miten yritys hyötyy laskutuksen ulkoistamisesta ja millaiset yritykset voivat ulkoistaa laskutuksensa.

Mitä hyötyä laskutuksen ulkoistamisesta?

Ulkopuolinen laskutuspalvelun tuottaja tuo ryhtiä laskutukseen ja vaikuttaa asiakkaan maksukäyttäytymiseen. Laskutuksen ja maksuvalvonnan ulkoistamisen hyödyt ovat helposti mitattavissa niin resurssisäästönä kuin lyhentyneinä maksuaikoina.

Laskutuspalvelun käyttöönotto:

  • Vapauttaa resursseja
  • Pienentää kustannuksia
  • Nopeuttaa rahankiertoa
  • Pienentää luottotappioita

Yrityksen käyttäessä laskutuspalvelua asiakas näkee heti laskun saadessaan, että laskuttava yritys on ulkoistanut laskutuksensa ja maksuvalvontansa ammattilaiselle. Asiakas ei tällöin voi enää tukeutua ajatukseen, että yritykseltä saa korotonta maksuaikaa laskun maksua viivästyttämällä. Ulkopuolisen toimijan mukaan tultua on selvää, että maksun laiminlyönnistä seuraa sanktioita ja kustannustehokkainta asiakkaan kannalta on maksaa lasku eräpäivään mennessä.

”Suunnitelmallinen ja ammattimaisesti hoidettu laskutusprosessi luo asiakkaalle vakuuttavaa kuvaa yrityksen toimintamalleista ja näin koko yrityksestä.”

Moni yrittäjä välttää edelleen hakemasta uusia ratkaisuja saatavienhallintaansa, koska pelkää laskutuksen ulkoistamisen ja perintätoimiston käyttämisen vaikuttavan kielteisesti yrityksen asiakassuhteisiin. Laskutuspalvelun ulkoistamisen yleistymisen myötä asiakkaat kuitenkin ovat entistä tottuneempia saamaan laskut ulkopuolisen toimijan lähettämänä. Suunnitelmallinen ja ammattimaisesti hoidettu laskutusprosessi luo asiakkaalle vakuuttavaa kuvaa yrityksen toimintamalleista ja näin koko yrityksestä.

Laskujen maksuun liittyvät ongelmatilanteet kuormittavat yrityksen resursseja ja aiheuttavat paljon lisätyötä. Ulkoistetun laskutuksen tilanteessa asiakas tietää laskutuspalvelun asiakaspalvelijan olevan laskutuksen ammattilainen, joka on tottunut toimimaan laskujen maksuun liittyvien ongelmien parissa. Kattavan kokemuksen ansiosta asiakkaan ongelmiin löydetään nopeasti molempia osapuolia tyydyttävä ratkaisu yhteisymmärryksessä, eikä laskuttavan yrityksen tarvitse käyttää aikaa poikkeustilanteiden hallintaan ja valvomiseen.

Kenelle laskutuksen ulkoistaminen sopii?

Laskutuksen ja maksuvalvonnan tehokkuus ei ole nykyisin enää kiinni toimijan liikevaihdon suuruudesta tai laskuvolyymistä, sillä automatisoitu, helposti hallittava laskutusprosessi on kaiken kokoisten yritysten saatavilla. Mikä tahansa yritys voi ulkoistaa laskutuksensa, eikä esimerkiksi yrityksen toimiala tai fyysinen sijainti aseta rajoituksia ulkoistamiselle. Laskutuksen ulkoistaminen kannattaa erityisesti yrityksissä, joilla on paljon laskutettavaa. Tällöin laskutusprosessin tehostuminen tuottaa merkittäviä taloudellisia säästöjä ja vapauttaa resursseja.

Haluatko lisätietoa?

Laskutuksen ulkoistamiseen liittyy tässä artikkelissa mainittujen seikkojen lisäksi myös muita ennakkoluuloja ja kysymyksiä. Maksuttomasta oppaastamme ”5 usein kysyttyä kysymystä laskutuksen ulkoistamisesta” saat kattavat vastaukset viiteen usein kysyttyyn kysymykseen laskutuksen ulkoistamisesta. Tutustu myös muihin asiantuntijamateriaaleihimme tietopankissa.

 

 

 

Kristian Lindén, Markkinointijohtaja Visma PPG.
Connect with Kristian: