Siirry sisältötekstiin

Maksamisen sietämätön keveys

Korttilaskutuksen hyvät ja huonot puolet pohdinnassa. Onko meillä kuluttajina tarpeeksi erilaisia maksamisen vaihtoehtoja?

Halusimme luoda mahdollisimman helppokäyttöisen palvelun, joten valitsimme maksutavaksi korttilaskutuksen. Maksut veloitetaan maksukortiltasi automaattisesti kerran kuussa.

Edellä mainitun kaltainen maksutapaehto tulee vastaan kiihtyvällä vauhdilla, kun tarkastellaan kuluttajille suunnattujen palveluiden maksutapavaihtoehtoja. Joskus korttilaskutus on yksi maksutapa muiden (mm. e-lasku ja printtilasku) joukossa, mutta yhä useammin se on yksi ja ainoa vaihtoehto tuotetun palvelun maksamiseen. Korttilaskutus (käytän nyt tätä sanaa, kun en virallisemmasta tiedä) korostuu paitsi säännöllisesti, yleensä kuukausittain samanlaisina toistuvissa veloituksissa ja erityisesti uudehkojen palveluiden, kuten suoratoistopalveluiden maksutapana.

Korttilaskuttaminen on globaalille palveluntuottajalle nopea tapa implementoida maksutapa kuluttajille suunnattuun palveluun. Korttilaskutus on paitsi implementointi- niin toki myös ympäristöystävällinen vaihtoehto – ei paperilaskuja kuormittamassa ympäristöä. Korttilaskuttaminen on palveluntuottajalle kassankierron kannalta mieluinen vaihtoehto eikä palveluntuottajalla ole luottoriskiä. Rahoittavan tahon prosentuaalinen palkkio maksutavan käytöstä kompensoituu optimaalisella kassankierrolla ja käyttöpääoman vapautumisella. Siis ainakin usein.

Entä me kuluttajat, palveluiden maksajat, mistä löytyvät argumentit korttilaskuttamisen puolesta puhumiseen. Maksutapa on joskus ainoa maksutapa, eli ota tai jätä. Maksutapa on myös eittämättä vaivaton. Annat vain sopimussuhteen alussa (luotto)korttisi tiedot palveluntuottajalle ja telkkarista näkyy lempisarjasi niin kauan kuin kortillasi on limiittiä jäljellä ja kortti on voimassa. Nice and easy.

Pois silmistä pois mielestä. Toistaiseksi kortit vain vinkuvat, mutta eivät vielä parahtele näiden korttilaskujen kuormasta, mutta miten on muutaman vuoden kuluttua, kun maksutapaa tuodaan yhä uusiin ja uusiin palveluihin. Yritysten kassanhallinnan kannalta on merkittävää, että taloushallinto tuottaa päätöksenteon tueksi oikeaa ja oikea-aikaista tietoa. Paljonko rahaa tulee sisään ja paljonko sitä lähtee ulos. Puhutaan sisäisestä laskentatoimesta eli siitä samasta, jolla me kuluttajat, toivottavasti ainakin aika ajoin, teemme omat tuloslaskelmamme ja josta näemme kuukauden tulot ja menot. Siinä missä yrityksen kirjanpitäjä, controller tai joku muu taloushallinnon ammattilainen vastaa yrityksen tositteiden kirjauksista lakiin perustuen, voimme me kuluttajat yhä laillisesti antaa (kassa)virran viedä.  Pois silmistä pois mielestä.

Korttilaskutus on kuluttajasegmentin maksutapamyllerryksessä vain osa isoa muutosta eikä tämä kukkahattusetäkään ole tästä kovin mieltään pahoittanut. Maksutapa on varmasti myös enemmän mahdollisuus kuin uhka. Erästä kansallista yhtiötämme mukaillen – kohtuudella ja asiakasta samalla valistaen.

Kepeää syksyä!

Mikael Westerholm

Suosituimmat