Siirry sisältötekstiin

Lisätehoja varastonhallintaan

Tehokas varastonhallinta parantaa kannattavuutta ja luo kilpailuetua. Lue, miten Visma LTR tehostaa varastotoimintoja osana toiminnanohjausta.

Varasto

Varaston toimintojen sujuvuus on tärkeää yrityksille, joilla on erilaisia varastoitavia tuotteita tai komponentteja. Useimmiten varastonhallinta onkin yksi toiminnanohjausjärjestelmän (ERP) moduuli. Suuremmissa varastoissa tai monimutkaisissa tarpeissa voi olla hyödyllistä investoida erilliseen varastonhallintajärjestelmään (Warehouse Management System, WMS), joka integroidaan osaksi taustalla toimivaa kokonaisvaltaista toiminnanohjausjärjestelmää.

Pidä varaston työkalut kunnossa – paranna työntekijöiden tyytyväisyyttä

Varmista annetut toimituslupaukset – kasvata asiakkaidesi tyytyväisyyttä

Lisää varastosi tehokkuutta – paranna kannattavuutta ja synnytä kilpailuetua

Laajaa ja monipuolista varastonhallinnan ratkaisu Visma LTR:ää (Visma Liikkuvan Työn Ratkaisut) käytetään Visma Nova– ja Visma L7 -ohjelmistojen yhteydessä silloin, kun toiminnanohjauksen omat varastomoduulit eivät riitä yrityksesi tarpeisiin.

Olemme ratkoneet LTR:n avulla asiakkaidemme erilaisia varastohaasteita:

  • Tuotteet ovat hukassa ja saldot eivät täsmää.
  • Keräilyssä tulee virheitä.
  • Saapuvan tavaran kirjaus varastosaldoille viivästyy.
  • Inventointi on hidasta ja sitä joutuu tekemään usein.
  • Paperien pyörittely kuluttaa aikaa eikä tieto ole reaaliaikaista.
  • Kuljetustilaukset ja lähetysasiakirjojen tulostus ovat hankalia.

Ennen varaston henkilökunta merkkasi tilaukset paperille ja toi ne sitten toimistolle, jossa laskutuksen työntekijät tekivät kirjaukset ja tulostivat kollikirjat. Halusimme välttää turhaa työtä, säästää aikaa, vähentää manuaalisista työvaiheista johtuvia virheitä sekä päästä eroon paperista.

Harri Ketola, tuotannon johtaja, Listatalo Oy

Tutustu Listatalon varastonhallintaan

LTR:n havainnollinen selainnäkymä helpottaa varaston työtehtävien hallintaa

LTR Varasto -ratkaisussa voit hallita varaston työtehtäviä visuaalisen selainnäkymän kautta, jota on helppo käyttää niin tabletilla kuin tietokoneellakin. Varaston esihenkilöt näkevät helposti ja reaaliaikaisesti työn alla olevat tehtävät ja pystyvät optimoimaan töiden hallintaa. Poikkeamiin puuttuminen on nopeaa tehtäville kirjattavien sisäisten viestien ansiosta. Toiminnan tehokkuuden mittaaminen onnistuu puolestaan järjestelmään automaattisesti tallentuvien tapahtumaerittelyjen avulla.

Hankkiudu eroon paperien pyörittelystä sähköisen varastonhallinnan avulla

Varaston työntekijän työ helpottuu, kun tuotteisiin liittyvä tieto näkyy suoraan ohjelmassa, ja pääset eroon paperisista asiakirjoista. Järjestelmä osaa ehdottaa käyttäjälle tuotteen sijaintia, ja oikean tuotteen löytäminen onnistuu vaivattomasti tunnistetietojen, kuten viivakoodin tai QR-koodin, avulla. Kuljetusyksikkökohtainen seuranta hoituu näppärästi SSCC-koodeilla, ja toimituksiin vaadittavat kollilaput saat suoraan järjestelmästä. Yrityksesi säästää merkittävästi aikaa, kun paperien pyörittely, tulostimella ravaaminen ja säntäily ympäri varastoa loppuvat.

LTR Varaston avulla varastosaldojen ajan tasalla pitäminen ei jää työkaluista kiinni. Ostotilausten saavuttaminen on helppoa ja nopeaa siihen erityisesti suunniteltujen valmiiden näkymien avulla joko rivikohtaisesti tai tilauksittain. Saavutuksen yhteyteen voit määritellä vastaanottotarkastusrutiineja, jotka voivat vaihdella tuotteittain. Havaitut poikkeamat tallentuvat järjestelmään, ja tarvittaessa niistä lähtee automaattisesti viesti vastuuhenkilöille.

Yksittäisen tuotteen tai hyllypaikan inventointi onnistuu nopeasti, ja sujuvuutta laajempaan inventointiin tuo siihen suunnitellut listanäkymät. Käyttäjä voi helposti valita vaikkapa tietyn hyllyn tai hyllyvälin laskentalistalle ja syöttää tuloksen nopeasti sen avulla. Olisiko siis jo aika luopua Exceleistä, kynistä ja papereista, kun saatavilla on tehokkaampia vaihtoehtoja?

Sähköinen toimitusketjun hallinta tuo tehokkuutta kuljetustilauksiin

Sähköisen käsittelyn tehokkuuden hyödyt konkretisoituvat huippuunsa sähköisissä kuljetustilauksissa, joissa on saatavilla aina ajantasainen kuljetusten seuranta ja tarvittaessa kuljetustiedon ennakkoilmoittaminen vastaanottajalle. Sähköinen kuljetustilausten hallinta yhdistää tilaajan, kuljetusliikkeen sekä vastaanottajan ja mahdollista koko toimitusketjun hallinnan sähköisesti – voit luopua manuaalisesta rahtikirjojen täyttämisestä, lähettämisestä ja käsittelystä. Kun integraatio Visman toiminnanohjausjärjestelmään on kertaalleen tehty, järjestelmän päivittäinen käyttö sujuvoituu ja päällekkäinen tekeminen vähenee.

Tutustu LTR-integraatioon

LTR Varasto – mitä ja miksi?

LTR Varasto -ratkaisu helpottaa ja tehostaa varastotyöskentelyä monella tavalla:

  • Järjestelmä ohjaa tekemään kerralla oikein, jolloin manuaalisesta käsittelystä johtuvat virheet vähenevät.
  • Varastosaldot pysyvät ajan tasalla, kun laskenta ja inventointi on jatkuvaa ja nopeaa.
  • Sähköinen tiedonkulku tehostaa työtä, kun varastotyöntekijän ei tarvitse ravata tulostimella. 
  • Manuaalinen rahtikirjojen käsittely poistuu ja sähköinen kuljetustilausten hallinta yhdistää tilaajan, kuljetusliikkeen ja vastaanottajan.

Lue seuraavaksi:

Suosituimmat