Liiketoimintasuunnitelma on yrityksesi kompassi, kartta ja vatupassi

Vai että liiketoimintasuunnitelma. No justiinsa juu. Kuulostaa aivan koulutehtävältä – tee ensin yritykselle suunnitelma ja vielä SWOT-analyysi perään. Puuduttavaa. Eikö sitä voisi vain tehdä ja jättää suunnittelut hidastelijoille – niin ja niille joilla on aikaa pyöritellä ties mitä turhanpäiväisyyksiä?

Haluan olla ilonpilaaja ja kertoa, että liiketoimintasuunnitelma on yksi parhaimmista asioista, jonka voit tehdä yrityksellesi sen perustamisvaiheessa. Samalla se on yksi fiksuimmista teoista, jonka voit tehdä itsellesi. Nykyään liiketoimintasuunnitelman ei edes tarvitse olla tylsä, hajuton ja mauton mustavalkoinen paperihirvitys. Olemme tuoneet liiketoimintasuunnitelman vuoteen 2017, ja tehneet pakkopullasta hieman siedettävämpää ihan tavalliselle pienyrittäjille. Tästä lisää blogin lopussa, sillä aloitetaan toki perusteista.

Mikä on liiketoimintasuunnitelma? Jos olet joskus sellaisen tehnyt, hyppää seuraavan kappaleen yli. En aio nimittäin väittää, että olemme keksineet pyörää uudelleen, mutta väitän, että olemme lisänneet siihen muutaman vaihteen lisää. Vaikka olisit vanha kettu ja pyörittänyt yritystäsi jo useamman vuoden, kannattaa liiketoimintasuunnitelmaa päivitellä aika ajoin. Ethän heitä karttaakaan pois kesken matkan.

Liiketoimintasuunnitelma on kaikessa yksinkertaisuudessaan kysymyksiin vastaamista.Täyttäminen ei ole teoriassa vaikeaa, sillä kysymykset ovat hyvin yksinkertaisia. Esimerkiksi meidän liiketoimintasuunnitelmassamme kysytään, miten aiot lähestyä asiakkaita tai mitä käynnistämiskuluja yritystoimintaasi liittyy. Vastaaminen saattaa silti osoittautua yllättävän hankalaksi. Mikäli sinulla ei ole kysymyksiin selviä vastauksia, ei hätää – olet juuri oikeassa paikassa ja hyödyt aivan varmasti siitä, että pysähdyt hetkeksi miettimään, mitä olet oikeasti tekemässä. Jossain kohdassa kysymyksiin pitää osata vastata ilman sen kummempaa miettimistä.  Voisi sanoa, että liiketoimintasuunnitelma on kuin röntgenlaitteen läpivalaisu. Jos kaikki ei ole kunnossa, otetaan potilas vielä takaisin osastolle korjattavaksi.

Mitä konkreettista hyötyä liiketoimintasuunnitelmasta sitten on? Hyvä liiketoimintasuunnitelma auttaa sijoittajien ja lainan hankkimisessa, sillä siitä käy ilmi, että toiminta on harkittua ja yrityksessä osataan katsoa myös tulevaisuuteen. Näin ikävien yllätysten määrä vähenee. Silti liiketoimintasuunnitelma tehdään ennen kaikkea itselle ja omalle yritykselle. Suunnitelma pakottaa miettimään kriittisesti omia ideoita ja mahdollisia yritystoimintaan liittyviä kipupisteitä.

Millainen sitten on se kuuluisa hyvä liiketoimintasuunnitelma? Tärkeää ei ole, kuinka hienosti asiat on esitetty, sillä korulauseet harvoin tarkoittavat mitään. On vaikea aivan täsmällisesti sanoa, kuinka pitkä liiketoimintasuunnitelman tulisi olla. Tärkeää on, että se ei ole liian suppea eikä myöskään liian lavea, jolloin luultavasti asioita on alettu jaarittelemaan. Suunnitelma kannattaa tehdä jonkin valmiin mallin päälle, jotta rakenne on toimiva ja oikeat asiat tulevat käsitellyksi.

Mainitsin alussa, ettei liiketoimintasuunnitelman tarvitse olla tylsä jäänne muinaisuudesta. Julkaisimme reilu puoli vuotta sitten Visma Liiketoimintasuunnitelma-työkalun, jolla on tehty yli 900 liiketoimintasuunnitelmaa! Luku on enemmän kuin mitä uskalsimme toivoa. Pyrimme erottumaan muista vastaavista työkaluista kolmella tapaa:

  1. Täyttäminen tapahtuu kohta kohdalta ohjatusti, jolloin rakenne säilyy loogisena ja suunnitelmaa on miellyttävämpi sekä tehdä että lukea.
  2. Koska työkalu on selainpohjainen, voit kirjautua sisälle ja jatkaa milloin tahansa täyttämistä siitä kohdasta johon jäit.
  3. Työkalu tuottaa sinulle valmiin pohjan, jota esitellä muille.

Teimme tänä syksynä suunnitelman tehneille pikaisen kyselyn, ja 9/10 ilmoitti olleensa tyytyväinen työkaluun. Heitimme toimistolla ylävitoset, sillä selkeälle tavalle tehdä liiketoimintasuunnitelma on siis ollut kysyntää. Tästä on hyvä lähteä kehittämään työkalua eteenpäin.

toimii markkinointisuunnittelijana Visma Passelilla. Haluaa pitää kiinni ihminen ihmiselle-ajattelusta myös digitalisaation ja automaation aikakaudella.
Connect with Emmy: