Koottuja selityksiä tilitoimistokentältä

Taloushallinnon sähköistyessä alati nopeampaa tahtia ja sähköisten asiakkaiden ollessa helppohoitoisempia kysyn usein kumppanitilitoimistoiltamme “miksi edes otatte perinteisiä asiakkaita sähköisten sijaan?”. Usein vastaus liittyy asiakasyrityksen kokoon tai rahaan. Kysymys on kuitenkin siitä, miten tilitoimisto tarjoaa palvelunsa ja miten tilitoimiston asiakas ymmärtää saamansa hyödyn.

Olet varmaankin jo siirtynyt itsekin paperisista laskuista sähköisiin – voitko vielä kuvitella palaavasi siihen aikaan kun laskut tupsahtivat postiluukusta ja jäivät sen jälkeen nurkkiin pyörimään. Sen sijaan, että saisit ilmoituksen uudesta laskusta ja löydät ne eräpäivineen verkkopankistasi.

Sähköisyys on monessa paikassa lähtenyt enimmäkseen hyvin käyntiin keskikokoisten ja suurempien asiakkaiden kohdalla, mutta pienemmät toiminimet, elinkeinonharjoittajat ja yhdistykset hiertävät sähköistymisen kengässä kuin terävä kivi. Samaan aikaan toivottavaa olisi saada kaikki vietyä sähköisen sillan yli, jotta päästäisi keskittymään olennaiseen ja tilitoimistot ovat avainasemassa sähköisyyden lähettiläinä.

Miten perinteisyyttä perustellaan?

Jos nyt itse alkaisin tilitoimistoyrittäjäksi, en ottaisi vastaan yhtään perinteistä asiakasta. En kykene kuvittelemaan itseäni muistuttamassa asiakkaita jatkuvasti puuttuvista tositteista tietäessäni, että asiat voisi tehdä helpomminkin ja ajan käyttää paremmin. Sähköisyydestä on puhuttu jo pitkään ja itsestäni ainakin tuntuu, että toistan samaa asiaa kyllästymiseen saakka.

Miksi kaikki eivät sitten näe sähköisyyttä vain positiivisena asiana? Alla asioita, joita olen huomioinut tilitoimistokentällä ja miten perustelen kantani näissä tilanteissa.

Ansaintamallin menettäminen: Monissa tilitoimistossa turvaudutaan edelleen tunti- tai tositekohtaiseen hinnoitteluun. Vanha hinnoittelumalli on tuttu ja turvallinen, eikä siihen uskalleta, haluta tai jakseta koskea. Vastaukseni tähän on: tarjoa palveluitasi hinnoittelumallilla, joka houkuttelee, on kilpailukykyinen ja tarjoaa asiakkaallesi lisäarvoa. Ihmiset haluavat ostaa palveluita helposti. Tuo turvallisuuden tunnetta, kun tietää etukäteen mitä maksaa ja mitä rahalla saa.

Oletetaan asiakkaan puolesta: “Ei ne tartte”, “En mä viitsi edes tarjota, niillä on vaan viisi laskua kuukaudessa”. Nämä ovat lausahduksia, joita usein kuulen asiakkaitteni suusta matkustaessani ympäri suomea.  Jos tarjoaisit sähköiset työkalut kuukausihinnalla osana pakettia, niin eivätkö asiakkaasi muka käyttäisi niitä? Mikäli vastasit ei, perustuuko vastauksesi tietoon, vai siihen kuuluisaan mutu-tuntumaan?

Oman työn menettämisen pelko: Sähköisyys voidaan nähdä mörkönä, joka vie kirjanpitäjän työt, mutta totuus on, että muutosta ei voi enää pysäyttää. Työntekijänä viisainta olisikin lähteä mukaan muutokseen ja pitää oma osaaminen ajan tasalla. On tilitoimiston johdon vastuulla huomioida, että työnkuvan muutos otetaan tulevaisuuden suunnittelussa huomioon. Jos näin ei tehdä, on työntekijän kannalta järkevää etsiä sellainen työpaikka, joka tarjoaa mahdollisuuden kehittää osaamista.

Onko tilitoimistollasi asiakkaita, joille voit olla oikeasti hyödyksi?

Fakta on, että kaikki asiakkaat eivät varmasti halua siirtyä sähköisyyteen, eikä se kaikissa tapauksissa ole järkevääkään. Vaikka asiat olisivatkin yrityksellä nyt hyvin ja perinteisiä kirjanpidon asiakkaita riittää, niin maailma ympärillä muuttuu. Kannattaakin miettiä, onko tämä asiakaskunta se kohderyhmä, jonka avulla liiketoiminta saadaan kasvuun tai edes pidetään kannattavana? Tositteita kiikutteleva asiakas todennäköisesti tarkoittaa enemmän rutiineja, enemmän töitä, enemmän virheitä, enemmän unohtamista ja muistuttamista, vähemmän tuottoja, vähemmän mahdollisuuksia tarjota lisäpalveluita.

Pienellä vaivalla voit laskea millä hinnalla voit tarjota sähköiset työkalut osana kokonaispalveluasi ja saada siitä tuottoa. Sähköisten asiakkaiden avulla yksittäisen kirjanpitäjän asiakasvolyymi kasvaa, parantaen kirjanpitäjäkohtaista liikevaihtoa. Sähköiset palvelut ovat myös helpompia hinnoitella, eikä aikaa pala turhaan paperin pyörittelyyn. Työstä tulee myös mielekkäämpää, kun voi aidosti auttaa ja olla hyödyksi asiakkaalle.

Muutos ei ole aina helppoa, eikä se tapahdu yhdessä yössä. Tämän vuoksi tarjoamme tilitoimistoille tukea muutokseen ja työkalun joka mahdollistaa sähköisyyteen siirtymisen vaiheittain. Apua saat myös oppaastamme 9 askelta digitaaliseen tilitoimistoon.

Toimin Virta-tiimissä asiakkuuspäällikkönä ja vastaan Fivaldi tilitoimistoista. Tavoitteemme on olla paras kumppani tilitoimistolle ja tätä tavoitetta toteutamme yhdessä Virta-tiimin kanssa.
Connect with Sebastian: