Kolme keinoa stressin vähentämiseen

Työsuhde.Nyt-tapahtuma kerää pian jälleen palkanlaskennan, taloushallinnon ja henkilöstöhallinnon osaajat saman katon alle Kalastajatorpalle. Tapahtuman innoittamana palkanlaskennan ja TES-tulkinnan asiantuntijamme Rauni Nastolin pohti keinoja stressin vähentämiseen. Tässä hänen vinkkinsä:

1. On tutkittu, että oleskelulla lemmikin kanssa samassa huoneessa on rauhoittava vaikutus ja se vähentää stressiä. Kun lemmikkiään katsoo, kehossa vapautuu oksitosiinia, jota kutsutaan myös rakkaushormoniksi. Vastaavasti kortisoli eli ”stressihormoni” vähenee.

Tutkimus perustuu Australian National Heart Foundationin tekemään selvitykseen. Tutkiessaan traumanjälkeisestä stressihäiriöstä kärsineitä veteraaneja tohtori Rebecca A. Johnson havaitsi, kuinka voimakas vaikutus eläimillä todella voi olla: kun veteraanille, joka ei ollut pystynyt lähtemään kotoaan ilman vaimoaan, annettiin koira, niin alle viikossa tämä jo meni itsenäisesti kaupungille.

2. Metsäntutkimuslaitoksen tutkimusten mukaan jo viisi minuuttia metsässä riittää kohentamaan mielialaa. Metsän terveysvaikutusten koetaan tulevan kuin itsestään, koska siellä liikkuminen tuntuu monista vaivattomalta. Myös metsän tuoksut ja äänet vaikuttavat hyvinvointiin.

Psyykkisen hyvinvoinnin kohoamiseen riittää jo pelkkä metsään meneminen. Jos metsään menemiseen lisätään liikunta, niin saadaan lisäksi fyysisiä vaikutuksia.

3. Erään asiakkaamme kertomuksen perusteella työntekijöiden stressitaso pieneni, kun työnantaja alkoi tuottaa työvuorosuunnittelun julkaisun yhteyteen tiedon listalta kertyvistä palkanmaksun perusteista. Täten työntekijä tiesi jo monta viikkoa etukäteen, minkä verran hän tulisi ansaitsemaan, mikäli lista elettäisiin suunnitelman mukaisesti.

Viime viikkojen päivänpolttavana puheenaiheena on ollut sunnuntailisien leikkaaminen. Vuorotyötä tekevillä ilta-, yö- ja viikonloppuvuorojen määrä on suoraan verrannollinen maksettavaan palkkaan. Jos työntekijä näkee etukäteen, kuinka monta tuntia eri palkaneriä on tulossa maksuun tarkasteluhetkellä käytettävissä olevilla tiedoilla, oman talouden suunnittelu helpottuu huomattavasti.

Vuorotyössä hyvä työvuorosuunnittelu on kaiken perusta. Hyvä ja tasa-arvoinen työvuorosuunnittelu edistää työhyvinvointia. Jos työntekijä pääsee itse vaikuttamaan omiin työvuoroihinsa, se todennäköisesti lisää työtyytyväisyyttä ja alentaa samalla stressiä. Omiin työvuoroihin vaikuttaminen voidaan toteuttaa antamalla työntekijän itsensä esittää työvuorotoiveita suoraan työvuorosuunnittelujärjestelmään.

Palataan vielä aiheeseen, jossa työntekijä näkee etukäteen työvuorolistalta, minkälaista palkkaa olisi saamassa tietyltä jaksolta, jos jakso elettäisiin suunnitelman mukaan. Ideaa kehiteltiin asiakasyrityksessämme eteenpäin ja havaittiin toinenkin stressitasoa laskeva tekijä. Työntekijöille ryhdyttiin julkaisemaan henkilökohtaiseen Web-portaaliin tieto siitä, minkä verran he ovat saamassa eri palkanlisiä todellisten toteumien perusteella. Heillä on nyt mahdollisuus tarkistaa toteumasta tulevat palkkaperusteet ennen kuin aineisto lähtee palkanlaskentaan, joten tarvittavat korjaukset saadaan tehtyä taholla, jossa oikeasti tiedetään, mitä työtä on tehty. Tämä muutos vähensi työkuormaa palkanlaskennasta ja laski stressitasoa myös palkanlaskijoilla.

 

Työsuhde.Nyt-tapahtuma on oiva tilaisuus pohtia, miten sinunkin yrityksessäsi voitaisiin vähentää henkilöstön stressiä. Kannattaa siis tulla paikan päälle kuulemaan tarkemmin, miten se onnistuu järkevällä työvuorosuunnittelulla ja työehtosopimusten mukaisella palkkatulkinnalla. On sinun käsissäsi kehittää käytäntöjä kohti stressittömämpää ja motivoituneempaa työyhteisöä. Voit myös kysyä lisää suoraan meiltä.

rauni nastolin

Rauni Nastolin
työvoiman hallinnan asiantuntija
Visma Numeron Oy

About

Visma on Pohjoismaiden johtava yritysohjelmistojen, taloushallinnon palveluiden sekä IT-projekti- ja konsultointipalveluiden tarjoaja. Suomessa Visma-perheeseen kuuluvat yritykset työllistävät yhteensä yli 900 asiantuntijaa ja palvelevat yli 50 000 asiakasta.
Connect with Visma: