Kirjanpitäjä, olisiko aika taltuttaa tilinpäätöskiireet?

Yllättikö tilinpäätöskiire kirjanpitäjän? Taas on se aika, kun kyselet kuittien perään ja tarkistat, onko menot ja tulot kirjattu oikealle kaudelle. Samalla huomaat, mitkä ovat asiakkaasi liiketoiminnan kriittisimpiä kehityskohtia ja haasteita – kunpa vain aika riittäisi niiden läpikäyntiin.

Tähän aikaan vuodesta tapaat asiakkaitasi tiiviisti, mikä on oiva tilaisuus antaa asiakkaalle lisäarvoa ja yllättää positiivisesti. Tilinpäätöksiä vielä muutama vuosi sitten tehneenä uskallan sanoa tietäväni tilanteesta jotain.

Nyt ohjelmistopuolelta katson asiaa ratkaisukeskeisesti: miten tätä kiirettä voisi helpottaa ja auttaa taloushallinnon asiantuntijoita olemaan tuottavampia?

Tavoitteeksi parempi tilannekuva asiakkaalle ympäri vuoden

Tilinpäätös on yrityksen tilannekuvan muodostamisen tärkein hetki. Silloin katsotaan mennyttä vuotta, analysoidaan tiedossa olevia lukuja ja paneudutaan verotusasioihin. Hyvin kiteytettynä tilinpäätöksellä pitää pystyä mittaamaan ja raportoimaan yrityksen strategiaa taloudellisten lukujen valossa mahdollisimman kokonaisvaltaisesti.

Peruutuspeiliin on hyvä katsoa aina välillä ja analysoida tehtyjä päätöksiä, mutta yrityksen pääasiallinen fokus pitää olla tässä hetkessä ja mieluummin tulevaisuudessa. Jos olisin yrittäjä, haluaisin, että yritykseni olisi koko ajan välitilinpäätösvalmiudessa. Tietäisin siis koko ajan hyvin tarkasti, mikä on yritykseni tilanne juuri nyt ja pystyisin johtamaan sitä parhaalla mahdollisella tavalla.

”Reaaliaikaisen tiedon ja tilitoimiston antaman asiantuntijanäkemyksen avulla jokainen yritys, niin pieni kuin isokin, voi menestyä yhä paremmin.”

Jokaisella tilitoimistolla pitäisi olla mahdollisuus tarjota asiakkaiden käyttöön sähköiset järjestelmät ja ajantasaiset tiedot. Tämä mahdollistaa yhä paremman palvelun ja tiedolla johtamisen vuoden jokaisena päivänä. Reaaliaikaisen tiedon ja tilitoimiston antaman asiantuntijanäkemyksen avulla jokainen yritys, niin pieni kuin isokin, voi menestyä yhä paremmin.

Vapauta aika lisäarvoa tuottavaan asiantuntijatyöhön

Alalla kuin alalla lisäarvo mitataan yhä suuremmassa määrin asiantuntijatyöllä ja konsultoinnilla. Myös asiakkaasi toivoo sinulta enemmän. Ja juuri kaikkein kiireisimpään aikaan, jolloin vuorovaikutus on kuumimmillaan, mitataan kumppanin kyky auttaa asiakasta näkemään suurempi kuva ja kehittämään liiketoimintaansa.

Sähköisten järjestelmien suurin etu on rutiinitöiden automatisointi ja siitä johtuva työnteon nopeutuminen. Kun aikaa ei mene paperikuittien pyörittämiseen ja kirjepostin lähettämiseen – kustannuksista puhumattakaan – vapautuu resursseja asiakkaan auttamiseen.

Kukapa olisi luontevampi kumppani avaamaan todellisuutta asiakkaan tunnuslukujen takana kuin kirjanpitäjä? Työkalut määrittävät pitkälti sen, onko tähän mahdollisuuteen aikaa tarttua. Tilanne ei helpotu, jos asiakkaasi toimittaa tositteet edelleen jätesäkissä.


Haluaisitko, että tilinpäätöskeskustelu olisi se tilaisuus, jolloin tuotatte asiakkaalle lisäarvoa ja neuvoja tulevaisuuteen pelkän historiatiedon sijaan? Tutustu pilvipalvelu Visma Fivaldiin, jonka Virta-kumppaniohjelma tukee tilitoimistoja asiakkaiden siirtämisessä sähköisyyteen. 

Toimin Visma Softwarella Virta-tiimissä, joka tukee tilitoimistoasiakkaitamme sähköisyyteen siirtymisessä.
Connect with Krista: