Siirry sisältötekstiin

Käyttäjäkokemuksen merkitys ohjelmistokehityksessä

Ohjelmistokehityksessä keskiössä on asiakkailta saatu palaute, sillä he ovat oman alansa asiantuntijoita.

Jos ennen ajateltiin, että meidän ohjelmistokehittäjien työ on pizzan syöntiä ja koodausta, niin tänä päivänä työmme on aika tavalla erilaisempaa. Toki me syömme aina silloin tällöin pizzaa ja koodatakin pitää, mutta tärkeintä on se, että käyttäjät ovat tyytyväisiä tekemäämme ohjelmistoon.

Jotta voisimme parantaa ja kehittää käyttäjäkokemusta, meidän täytyy selvittää, mitä haasteita käyttäjä kokee työssään. Käyttäjät ovat omien toimialojensa asiantuntijoita, joten heidän antamansa palaute on meille kullan arvoista. Harvemmin saamme parannusehdotuksia ja toiveita suoraan käyttäjiltä.

Käyttäjätiedon keräämisen menetelmät

Miten me kehittäjät sitten saamme tietoa käyttäjien tarpeista ja toiveista? Pääosin asiakaspalvelumme kautta, mutta on todella hienoa, jos saamme käyttäjät entistä enemmän mukaan osaksi kehitystyötä. Haastattelemalla käyttäjiä ja järjestämällä käyttäjätestejä saamme ohjelmistokehityksen kannalta tärkeää tietoa. Muutaman kerran olemme myös kokeilleet käyttäjäkyselyitä palautteen saamiseksi, mutta jostain syystä niihin ei ole saatu kovin montaa vastausta. 

Paras tapa tietojen saamiseen on vierailla käyttäjän omassa työympäristössä, jolloin meillä kehittäjillä on loistava tilaisuus päästä näkemään, miten ohjelmaa käytetään yrityksessä käytännössä. Pelkästään seuraamalla, kun käyttäjä tekee työtään, saamme arvokasta tietoa sekä ohjelman ongelmakohdista että onnistuneista ratkaisuista. Käyttökokemuksen huomioinnissa pitää ottaa huomioon myös työympäristö, koska sillä on myös suuri vaikutus siihen, miten käyttäjä kokee asiat.

Tällä hetkellä meillä ei ole vallitsevan pandemian takia mahdollisuutta yritysvierailuihin. Haastattelut voidaan toteuttaa myös puhelimitse, mutta parempi tapa on käyttää etäkokoussovellusta. Silloin voidaan tarvittaessa tehdä esimerkiksi käyttäjätesti tapaamisen aikana. Nämä ovat hyviä tapoja palautteen saamiseksi, mutta puhelimen tai tietokoneen ruudun kautta kokonaisvaltaisen käyttökokemuksen arviointi on haastavaa. Mikään ei korvaa aitoa kohtaamista asiakkaan kanssa.

Kehitä Passelia kanssamme

Mikäli sinulle heräsi kiinnostus tulla mukaan kehittämään meidän kanssamme entistä käyttäjäystävällisempää Passeli-ohjelmaa, niin ilmaise halukkuutesi esimerkiksi ollessasi yhteydessä asiakaspalveluumme. Emme odota sinulta mitään erityistaitoja. Riittää, että voisit antaa meille vähän aikaa haastattelua ja mahdollista käyttäjätestausta varten. Jos sinulla on kehitysehdotuksia, voit kertoa niistä meille myös Passeli-ohjelmasi Community-sivun Ideat-osiossa.

Visma Community -verkkoyhteisössä voit antaa kehitysehdotuksia, lukea käyttövinkkejä ja osallistua keskusteluun.

Tutustu Communityyn

Visma Passeli Oy on ohjelmistotalo, jonka palveluita käyttää yli 30 000 suomalaista yritystä. Tuoteperheeseemme kuuluvat talous- ja henkilöstöhallinnon ja toiminnanohjauksen ratkaisut, verkkokauppa ja kotisivut, maksupalvelu Visma Pay sekä ajanvarausjärjestelmä DigitalBooker.

Suosituimmat