Jos Wilmaa ei olisi…

Miten Wilmasta tuli Wilma?

Maaliskuun lopussa 2019 tulee kuluneeksi 18 vuotta siitä, kun Wilma astui suomalaisiin kouluihin. Wilman edeltäjä oli ohjelma nimeltä Vallu, verkkokäyttöinen ohjelma oppilaiden kurssivalintojen merkitsemiseen suoraan kurssitarjottimeen. Tästä kehittyi myöhemmin Wilma, jolla kurssivalintojen lisäksi tunnetusti pystyy tekemään nyt paljon muutakin.

2000-luvun alussa World Wide Web eli www oli iso juttu, ja koska oltiin kehittämässä ohjelmaa, jota käytetään selaimella, haluttiin ohjelman nimen alkavan webin mukaan W-kirjaimella. Nimeksi valikoitui Wilma, joka onkin kasvanut melkoiseksi julkkikseksi suomalaisessa koulumaailmassa. Samalla kun Wilma juhlii täysi-ikäisyyttään, “pikkusisko”-Wilma tekee tuloaan puolestaan varhaiskasvatuksen arjen helpottajana.

OAJ julkaisi äskettäin kyselyn tulokset digitalisaation hyödyntämisestä kouluissa. Tulosten mukaan ajoittain kovaakin kritiikkiä saanut Wilma koettiin kuitenkin työn kannalta hyödyllisimmäksi ohjelmaksi ja se jäi myös se kauas kärjestä hankalimmiksi koettujen ohjelmien listalla.

 

Vaan entä jos Wilmaa ei olisi?

Millä tolalla asiat olisivat, jos Wilmaa ei olisi? Pikagallupistamme poimittua:

“…olisin tietämätön useimmista koulussa tapahtuvista asioista” -huoltaja

Varsinkin, jos kouluikäisiä on perheessä useampi, arki helpottuu suuresti, kun Wilmasta löytyy tieto kaikkien läksyistä, koepäivistä, viikon erikoisohjelmasta, ym. Opettajien lähettämät viikkoviestit ovat huoltajille kullanarvoisia, pikakatsaus tulevaan viikkoon auttaa suunnittelemaan omaakin arkea.  Moni lasta koskeva asia jäisi ehkä kertomatta ilman Wilman helppoutta ja viestintä koulun ja kodin välillä olisi varmasti vähäisempää. 

notepad

 

“…saataisiinko taas reissuvihot hukattavaksi” -huoltaja

“…kuluisi monisteita, liimaa ja open aikaa, työtä ja vaivaa reissuvihkojen kanssa.” -opettaja

Ihanat reissuvihot kontaktimuovilla päällystettäväksi ja tarroilla koristeltavaksi! Ne, jotka olisivat välillä hukassa (niin opella kuin kotonakin), ja jotka kulkisivat monta koulumatkaa repun pohjalle unohdettuina, kunnes joku jälleen muistaisi kurkata vihkoon.  Vain löytääkseen vihon sivuille liimattuna open vaivalla tekemän tapahtumailmoituksen, joka sekin tuli missattua, eikä lapsellakaan ollut tarvittavaa varustusta. Lisähaasteita toisi toki se, kun opettaja, oppilas ja kotiväki yrittäisivät saada selvää toistensa käsialasta ja lukukelvottomiksi nuhjaantuneiden monisteiden tekstistä.

 

“… paperia kuluisi paljon enemmän.” -opettaja

Ei paperia hukattavaksi tai ympäristöä kuormittamaan! Vihkojen ja monisteiden lisäksi muistilappuja pyörisi niin oppilaiden kuin opettajienkin kassin pohjalla – osa ehkä päätyisi jääkaapin oveen saakka. Sähköisessä muodossa terveiset ovat perillä hetkessä ja tiedot löydettävissä silloin kun niitä tarvitsee, oli kyse sitten työjärjestyksestä, opettajan yhteystiedoista tai vaikka oppilasta koskevasta päätöksestä.  Säästetyn paperin määrä on niin valtava, ettei sitä uskalla edes yrittää laskea! 

 

“…oppilaat eivät tietäisi mikä tunti on tulossa tai missä se on.” -opiskelija

Puhelin on tänä päivänä iso osa arkea, ja kun Wilma on puhelimessa, on päivän agenda aina käden ulottuvilla. Paperinen lukujärjestys saattaa olla kotona seinällä, mutta luultavasti ei ainakaan luettavassa muodossa repussa. Nykypäivänä näppäräsorminen nuoriso tarkistaa alta aikayksikön Wilmasta missä pitää seuraavaksi olla, ja Wilmasta löytyy tieto myös mahdollisista erikoistapahtumista ja -varusteista.

 

“…olisin onnellisempi.” -huoltaja

Wilma piippaa joskus hyvästä, joskus vähemmän hyvästä. Wilma on mobiilisti jatkuvasti mukana mukana menossa, jolloin myös viestit tavoittavat samantien. “Tieto lisää tuskaa”. Kun jälkikasvun edesottamukset tulevat tietoon työpäivän lomassa, saattaa varsinkin negatiivisempi viesti hetkellisesti dropata tunnelmaa ja harmistuttaakin, varsinkin kun koulupäivän tapahtumille töistä käsin ei mitään voi.

Vaikka ilmoitus esimerikiksi kotiin jäänestä kirjasta tavoittaa kesken työpäivän, se ei toki tarkoita, että huoltajan oletetaan pikaisesti kiikuttavan kirjan paikalle. 🙂 Itse unohduskaan ei ole sen enempää Wilman, koulun tai opettajankaan syy, vaan oppilaan itsensä – oli Wilmaa tai ei. Ilman sähköistä kanavaa tieto unohduksista ym. ei vain tavoittaisi huoltajia yhtä herkästi.

Tiesithän, että Wilmassa on mahdollisuus valita vastaanottaako ilmoitukset esim. tuntimerkinnöistä heti tai kootusti tiettynä ajankohtana?

 

”..tulisiko annettua vanhemmillekin tiedoksi positiivisia asioita oppilaasta/opetuksen etenemisestä?” -opettaja

 

“…olisi hankala tietää miten hyvin lapsi on kunnostautunut koulussa tai mihin hän mahdollisesti tarvitsee lisää tukea.” -huoltaja

 

Hyvää palautetta on aina kenen tahansa kiva saada, ja tärkeintä sen kuuleminen onkin oppilaalle itselleen. Wilman kautta kivoja merkintöjä on myös helppo antaa, ja ne näkyvät sekä oppilaalle että huoltajalle. Tulisiko reissuvihon kautta kerrottua vanhemmillekin asti aktiivinen tuntityöskentely tai kaverin huomioiminen?

Wilma pitää kirjaa tuntimerkintöjen lisäksi myös monesta muusta. Ja kun oppimiseen tarvitaan tukea, näkevät huoltajatkin mitä on tehty ja koska. Lisäksi kaikki tukeen liittyvät asiakirjat ovat kootusti ja tietoturvallisesti yhdessä paikassa kaikkien asianosaisten nähtävillä. Ei lappua tukiopetuksen terveisistä reissuvihon välissä tai koulumatkan varrella olevassa lumihangessa.

Toisaalta taas, jos ylipäätään kaikkea kirjaamista ei olisi:

“…jäisikö opettajilla enemmän aikaa opettamiseen ja oppilaan kohtaamiseen?” -opettaja

 

“…koenumeroiden tietoon saaminen kestäisi kauemmin.” -opiskelija

Perinteisesti kokeet tarkistettuaan opettaja on jakanut ne seuraavalla ko. aineen oppitunnilla oppilaille, jotka sitten vievät paperit kotiin nähtäväksi ja kuitattavaksi. Samassa yhteydessä oppilaille on selvinnyt myös koearvosana, ellei sitten sattunut olemaan pois koulusta. Wilman kautta opettaja voi kokeen tarkistettuaan naputella koearvosanan samantien ja julkaista sen sekä oppilaille että huoltajille.

Kärsimätön nykynuoriso on onnesta mykkyrällä, kun koearvosana saattaa pudota puhelimeen parhaassa tapauksessa jo koepäivänä! Varmasti monessa kodissa edelleen esitellään myös koepaperit ja hoidetaan allekirjoitukset, mutta kokeen voi kuitata nähdyksi myös Wilmassa.  Lisäksi sen sijaan, että arvosanat olisivat vain opettajan päiväkirjassa, pysyvät arvosanat kootusti Wilmassa nähtävissä myös oppilaille ja huoltajille.

 

Lopuksi vielä erästä opiskelijaa siteeraten: “Jos Wilmaa ei olisi, mikään ei olisi helppoa!”

Maria työskentelee Visma Enterprisen koulualan markkinoinnissa ja kahden koululaisen äitinä Wilma kuuluu arkeen monella tavalla.
Connect with Maria: