Isännöinnin kilpailuetua ainutlaatuisesta palveluprosessista

Vieraskynä: Mika Pouttu, Seinäjoen Isännöintikulma Oy

Mistä muodostuu kilpailuetua isännöinnissä? Mielestäni siitä, että pystyy palvelemaan asiakkaitaan ainutlaatuisella tavalla tarjoten aitoja asiakashyötyjä. Muuttuvan työ- ja liiketoimintaympäristön keskellä tulisi myös isännöinnissä arvioida ja kehittää prosesseja asiakaslähtöisesti.

Isännöinnissä toistuvat työt rullaavat toimialan perinteistä vuosikelloa noudattaen. Alkuvuosi tehdään tilinpäätöksiä ja kokoustetaan ensin taloyhtiön hallituksen kanssa ja sitten yhtiökokouksissa. Koko ensimmäinen vuosipuolisko menee tavallisesti tilinpäätösten teossa sekä hallitus- ja yhtiökokousten järjestelyissä. Pahimmillaan isännöitsijät istuvat vielä kesäkuussakin yhtiökokouksissa, mikä saattaa olla harmittavaa kauniilla kelillä. Kesän korvalla suunnitellaan hankkeita, jotka käynnistetään ja toteutetaan kesän aikana. Syksyllä kehitetään strategiaa ja loppuvuodesta sovitaan tulevan vuoden hankkeet.

Miltä kuulostaisi, jos isännöintiyritys saisi tilinpäätökset valmiiksi tammikuussa sekä hallituksen kokoukset pidettyä helmikuussa ja yhtiökokoukset maaliskuun aikana?

Tinkimättömästi asiakkaan ehdoilla

Meillä Seinäjoen Isännöintikulmassa isännöinnin vuosikellon alkupuolisko poikkeaa (kuvatusta) perinteisestä vuosikellosta: ainutlaatuisen toimintamallimme avulla saamme tilinpäätökset ja yhtiökokoukset valmiiksi hyvissä ajoin. Usein yhtiökokoukset on saatu maaliin jo maaliskuun loppuun mennessä, jolloin pääsemme keskittymään muihin töihin ja tuleviin hankkeisiin perinteisiä isännöintiyrityksiä aiemmin. Meillä isännöitsijän jatkuville töille, kuten asiakaspalveluun ja kiinteistönpidon tehtäville jää enemmän aikaa.

Toimimme puhtaasti asiakkaan ehdoilla ja emme tingi asiakastyytyväisyydestä. Taloyhtiöiden hallituksissa toimintatavastamme on pidetty, sillä edellinen vuosi saadaan pakettiin aikaisin ja kuluvan vuoden kehityskohteisiin ja korjaushankkeisiin on päästään keskittymään ajoissa. Toimimme kuitenkin asiakkaan eli taloyhtiön ehdoilla ja aikataululla. Mikäli taloyhtiössä syystä tai toisesta halutaan pitää kokoukset vasta myöhemmin, se ei ole ongelma. Myös tilintarkastajamme on pitänyt siitä, että tilinpäätökset valmistuvat ajoissa ennen loppukevään ruuhkapiikkiä.

Menestyksen eväät muuttuvan työympäristön keskellä

Nykyaikaiset tietojärjestelmät ja digitaaliset palvelut ovat etunenässä mahdollistamassa tapamme toimia. Esimerkiksi edellisen vuoden sähkölaskujen jaksottaminen onnistuu, kun tiedot tulevista laskuista saadaan nettipalveluista jo uuden vuoden ensimmäisinä päivinä. Visma Fivaldi -järjestelmässä sen sijaan tiedot ovat jatkuvasti ajan tasalla kun sinne tiliotteita ja muita tietoja kirjataan. Myös vaihtamalla kaikki yrityksen työvälineet Applen laitteisiin, olemme saaneet työn sujumaan helposti ja mutkattomasti.

Digitalisaatio ja tietojärjestelmät itsessään eivät tietenkään riitä. Toimintamallistamme uniikin tekevät ihmiset. Meillä työtä tehdäänkin intohimolla ja täydellä sydämellä. Vaimoni Sadun kanssa näytämme esimerkkiä ja kuin itsestään myös muut työntekijämme ovat ottaneet tapamme myös omakseen. Vuonna 2016 saimme tilinpäätökset valmiiksi 14.1. Seuraavana vuonna asetimme haasteen, että tilinpäätökset valmistuisivat jopa edellistä aiemmin. Tavoite saavutettiin ja tilinpäätökset valmistuivat 13.1. Vuonna 2018 emme asettaneet tavoitteita, mutta tilinpäätökset valmistuivat silti 12.1.

Toimintamallimme on alkanut kantaa hedelmää ja liikevaihtomme on kasvanut tasaisesti joka vuosi. Yrittäjän mieltä lämmittää, kun omasta työpanoksesta ja toimintatavoista saa kiitosta. Kiitosta on tullut niin asiakkailta kuin ulkopuolisiltakin kumppaneilta. Toiminnan kehittämistä jatkamme seuraavaksi parantamalla asukasportaaliamme interaktiivisempaan suuntaan, jotta asiakkaamme voivat yhä paremmin käyttää itsepalvelukanavia.

Yrittäjänä lomien pitäminen on harvinaista herkkua. Toimintamallimme ansiosta voin kuitenkin nauttia ansaituista lomapäivistä paiskimalla tammi-maaliskuun ahkerasti töitä. Olen iloinen, että pääsen tänäkin vuonna viettämään hieman lomaa pohjoisen hangille.

Mika Pouttu on Seinäjoen Isännöintikulma Oy:n toimitusjohtaja. Mika on suorittanut AIT-tutkinnon ja hänelle on myönnetty auktorisoitu isännöitsijä -pätevyys. Seinäjoen Isännöintikulma Oy on aloittanut toimintansa vuonna 1991.

 

About

Visma on Pohjoismaiden johtava yritysohjelmistojen, taloushallinnon palveluiden sekä IT-projekti- ja konsultointipalveluiden tarjoaja. Suomessa Visma-perheeseen kuuluvat yritykset työllistävät yhteensä yli 900 asiantuntijaa ja palvelevat yli 50 000 asiakasta.
Connect with Visma: