Taloyhtiöiden hyvä hallintotapa – ota kantaa nyt!

Milloin asukkaat voivat olla tyytyväisiä taloyhtiön hallitukseen ja isännöitsijään? Varmaankin silloin, kun taloyhtiöllä ja isännöitsijällä on yhteinen tavoitetila taloyhtiön tulevaisuudesta ja hyvä strategia siihen pääsemiseksi. Hyvän hallintotavan mukaisesti taloyhtiön hallituksen ja isännöitsijän kesken on sovittu yhteistä toimintatavoista taloyhtiön arkirutiinien hoitamisessa. Mutta onko sovittu poikkeustilanteiden työnjaosta ja niiden mahdollisimman läpinäkyvästä hoitamisesta?

Hallintotapa poikkeustilanteessa

Poikkeustilanne voi olla yksinkertaisesti vaikkapa taloyhtiössä tapahtuva remontti, joka lisää isännöitsijän työmäärää, aiheuttaa lisätöiden erillislaskutusta ja kohonneiden kustannusten vuoksi ihmetystä asukkaissa. Ilman läpinäkyvää toimintaa ja hyvän hallintotavan mukaista asioista ennakkoon sopimista ja tiedottamista tällainen remontin aiheuttama poikkeustila näkyy asukkaille isännöintikulujen nousemisena ja siitä seurauksena pihaparlamentti päättää ajaa isännöitsijän vaihtamista.

Ota kantaa keskusteluun

Joskus ei riitä, että isännöitsijä tekee työnsä hyvin, jos epätietoisuus ja luulopuheet saavat vallan asukkaissa. Sen vuoksi taloyhtiön hallinnossa kannattaa noudattaa yleisesti hyväksyttyä hyvää hallintotapaa. Valtionhallinnon uuden avoimuuspolitiikan mukaisesti kaikki asiasta kiinnostuneet voivat nyt olla mukana kehittämässä uudistettavaa Taloyhtiöiden hyvä hallintotapa -suositusta.

Keskustelu on avoinna 17.3.2016 saakka osoitteessa: https://www.vaikuta-lakiin.fi/

Osallistu nyt!

 

timoniemiTimo Niemi,
Senior Account Manager
Visma Software Oy

About

Visma on Pohjoismaiden johtava yritysohjelmistojen, taloushallinnon palveluiden sekä IT-projekti- ja konsultointipalveluiden tarjoaja. Suomessa Visma-perheeseen kuuluvat yritykset työllistävät yhteensä yli 900 asiantuntijaa ja palvelevat yli 50 000 asiakasta.
Connect with Visma: