Siirry sisältötekstiin

Hybridi-ratkaisuissa poimit pilvipalveluiden parhaat palat

Harppaus paikallisesta järjestelmästä pilveen tuntuu osalle yrityksiä liian isolta, minkä vuoksi välimuoto, eli hybridi, voikin olla paras ratkaisu. Jos siis käytössä oleva perinteinen ERP vastaa edelleen yrityksen tarpeisiin eikä sitä haluta vaihtaa, ei pilvikelkan kyydistä tarvitse silti jäädä pois. Hybridin avulla voit poimia pilvipalveluiden parhaat palat kuin rusinat pullasta.

Ennen toiminnanohjausjärjestelmät (ERP) olivat käytettävissä vain paikallisesti yrityksen tietokoneilta. Ihmislähtöisen ohjelmistokehityksen myötä pilviohjelmistot kuitenkin yleistyivät, huomioiden paremmin esimerkiksi käyttäjien lisääntyneen liikkuvuuden tarpeen, hyödyntäen kehittynyttä mobiiliteknologiaa. Sekä perinteisessä paikallisesti asennetussa ERP:issä, että pilvi-ERP:issä on omat hyvät puolensa ja riippuu yrityksestä, kumpi vaihtoehto on sopivampi.

Harppaus paikallisesta järjestelmästä pilveen tuntuu osalle yrityksiä liian isolta, minkä vuoksi välimuoto, eli hybridi, voikin olla paras ratkaisu. Jos siis käytössä oleva perinteinen ERP vastaa edelleen yrityksen tarpeisiin eikä sitä haluta vaihtaa, ei pilvikelkan kyydistä tarvitse silti jäädä pois. Hybridin avulla voit poimia pilvipalveluiden parhaat palat kuin rusinat pullasta.

Mikä hybridi oikein on käytännössä?

Hybridin variaatioita on paljon ja muodon määrittää aina käyttötarve. Tyypillisesti hybridissä voidaan hoitaa vaikkapa kirjanpito ja toiminnanohjaus paikallisesti asennetulla järjestelmällä, johon yhdistetään pilvipalveluina erilaiset hyväksynnät, raportoinnit ja matkalaskut. Voit käyttää ohjelmistoja melkeinpä missä tahansa aina lentokentästä kesämökkiin tai kotitoimistoon. Siksi pilvessä käytettävät ohjelmistot yleistyvät vauhdilla myös vaativampiin toimintoihin.

Minkälainen on hyvä hybridi?

Sekä paikallisesti asennettu, että pilvessä käytettävä ohjelmisto tarvitsevat molemmat samoja perustietoja, kuten vaikkapa tilikartan, pankkitilitiedot, asiakkaat ja työntekijätiedot – myös käyttäjien hallinta tarvitaan molempiin. Hyvässä hybridissä tietoja ylläpidetään kuitenkin vain yhdessä paikassa ja kertakirjautuminen toimii sujuvasti ohjelmistojen välillä. Lisäksi ohjelmistojen käytettävyyden tulee kohdata, etteivät eri teknisten alustojen saumakohdat hankaloita käyttökokemusta.

Tarkista, että nämä 4 kohtaa toteutuvat kun olet hankkimassa hybridiä:

  1. keskitetty perustietojen ylläpito
  2. keskitetty käyttäjähallinta
  3. kertakirjautuminen ohjelmistojen välillä
  4. saumakohtien toimivuus

Visman hybridi-ratkaisut

Täysin pilvipohjaisten ohjelmistojen lisäksi tarjoamme pk-yrityksille ratkaisuja, jotka mahdollistavat asteittaisen siirtymisen pilvipalveluihin. Hybridi-strategia tukee yritysten tuottavuuden kasvua sekä mahdollisuutta sopeutua meneillään olevaan digimuutokseen. Tuomme jatkuvasti uusia ja helposti käyttöönotettavia pilvipalveluita paikalleen asennettujen ohjelmistojen kylkeen. Näitä ovat mm. matka- ja kululaskujen käsittely, suora pilviyhteys reskontrien ja pankkien välillä tai verkkolaskut.

Esimerkki hybridi-ratkaisustamme on Visma Nova toiminnanohjausjärjestelmä, joka sopii vaativaankin käyttöön taipuvien taloushallinnon ja logistiikan toiminnallisuuksien ansiosta. Pilvipalvelut kuten vaikkapa osto- ja matkalaskujen hyväksyntä tai verkkolaskutus täydentävät perinteistä kokonaisuutta täyttäen kaikki edellä mainitut hyvän hybridin piirteet.

Suosituimmat