Hoidetaanko taloyhtiösi asiat yhä rappukäytävän ilmoitustaululla?

Suomalaiset ovat tottuneet vaatimaan hyvää digitaalista palvelukokemusta monissa arjen asioissa. Siitä huolimatta suuressa osassa taloyhtiöitä asiointi hoituu kolmen peen eli paperin, puhelimen ja puskaradion kautta.

Isännöintiliiton kyselyssä 74 prosenttia asukkaista ja osakkaista oli sitä mieltä, että sähköinen asiointi on erittäin tai melko tärkeää. Samaan aikaan vain 43 prosenttia vastaajista oli sitä mieltä, että tyytyväisyys oman taloyhtiön sähköiseen asiointiin oli melko tai erittäin hyvällä tolalla.

Moni iso vuokranantaja on jo huomannut sähköisen asioinnin edut, mutta yksittäisissä taloyhtiöissä sähköistä asiointia on vielä vähemmän. Silloin käytössä on paperi, puhelin ja puskaradio, vaikka esimerkiksi taloyhtiön osakkaiden ja asukkaiden viestintää voisi hallinnoida yhdestä järjestelmästä, joka lähettää niin sähköpostit, tekstiviestit kuin kirjeetkin.

Modernit työkalut auttavat asumismukavuuden lisäksi myös säilyttämään kiinteistön arvon.

Kyse ei ole vain siitä, että esimerkiksi vika- tai muuttoilmoituksen saa jätettyä sähköisesti. Parhaimmillaan oman kotitalon portaalin kautta saa tilattua kotisohvalta käsin niin parvekelasien pesun, ruokaostokset kuin hierojankin kotiinsa.

Kaikki kodin palvelut samaan paikkaan

Digitalisaatio heijastuu jo nyt monin tavoin asumiseen. Asumiseen liittyvien digitaalisten palveluiden lisäksi osaan uusista taloyhtiöistä on rakennettu muun muassa pakettiautomaatteja, joihin saa tilattua ruokakaupan ostokset. Esimerkiksi lapsiperheiden arjessa tällaiset palvelut voivat olla iso apu.

Koti on rajapinta monelle palvelulle, oli kyse sitten siivouksesta, verkko-ostoksista tai kunnossapitotöistä. Samaan tapaan modernit kiinteistöjärjestelmät tarjoavat rajapintoja, jonka päälle palveluntarjoajat voivat rakentaa omaa tarjoamaansa. Näin kaiken ei aina tarvitse kulkea huoltoyhtiön ja isännöitsijän kautta.

Digitaaliset palvelut mahdollistavat ajantasaiset palvelusopimukset, huolto- ja kunnossapitosuunnitelmat sekä energiankulutuksen seurannan. Näiden avulla isännöitsijä voi tuottaa todellista lisäarvoa taloyhtiön hallitukselle ja asukkaille.

Elämän näyttämön lisäksi koti on todella monen suomalaisen suurin ostos. Modernit työkalut auttavat asumismukavuuden lisäksi myös säilyttämään kiinteistön arvon, oli kyse sitten taloa vuokraavasta säätiöstä tai taloyhtiön hallituksesta.

Autamme sinua kehittämään vaikuttavan ja tuloksellisen sähköisen asioinnin, lue lisää meidän verkkoasioinnista.