Työn tekeminen ja ohjelmistot muuttuvat

Tulevaisuuden tekijät pitää huomioida jo nyt

Kevään perinteisiä merkkejä ”uushesalaisen” perspektiivistä ovat koiranjätökset, katupöly ja puistojen sekä puistikkojen täyttyminen haalariväellä. En tarkoita kaupungin kunnossapitovirastoa, vaan vappua käynnisteleviä, opintojaan suorittavia korkeakouluopiskelijoita eri ainejärjestöjen väreissä ja sponsorilogoissaan, eli tulevaisuuden asiakkaitamme, kollegoitamme ja kilpailijoitamme.

Sukupolvien välinen syklisyys tuntuu jo näin juuri kolmenkympin kynnyksen ylittäneellä. Aloitin työurani aikana jolloin firmoissa käytettiin vielä paljon merkkipohjaisia järjestelmiä, niin toimialakohtaisia kuin hallinnollisia. Tabulaattorilla navigointi tuli tutuksi myös vähemmän teknisillä työntekijöillä. Graafisella käyttöliittymällä varustettuja ratkaisuja oli tietysti jo kauan ennen kuin itse astuin työelämään, mutta eipä niitäkään suunniteltu käyttäjän näkökulmasta. Bisnessovellukset älypuhelimissa rajoittuivat kalenteriin ja sähköpostiin.

Suurten ikäryhmien aikana ei ollut tavatonta, että työntekijät tekivät koko uransa saman firman palveluksessa. Edellisessä työpaikassani osallistuin lukuisiin kahvitilaisuuksiin, jossa työntekijä sai pyöreiden palvelusvuosikymmenten kunniaksi kukkapuskan ja kultakellon. Jos työskentelet vuosikymmeniä yhdelle ja samalle palkanmaksajalle, tulevat työkalut ja tietoratkaisut väkisinkin tutuiksi, olivat ne kuinka kankeita ja hitaita tahansa.

Maailma on muuttunut. Omasta viiteryhmästäni en tunne kovin montaa henkilöä, joka uskoisi työskentelevänsä nykyisten tehtävien parissa samalla työnantajalla vielä viiden tai kymmenen vuoden kuluttua. Työvoiman liikkuvuus, kuten työn tekemisen erilaiset muodot, ovat kiistatta tämän päivän työkulttuuria. Omalla sukupolvellani, ja minua seuraavilla sukupolvilla on täysin erilaiset lähtökohdat uran luomiseen kuin 50- ja 60-luvulla työuraansa käynnistäneillä.

Takaisin puistojen haalarikansaan, ja muihin 2000-luvun kasvatteihin: nykynuoret ovat eläneet nuoruutensa erilaisten helppokäyttöisten somesovellusten, verkkokauppojen, mobiiilipelien sekä On Demand -videostriimauspalveluiden aikana. Kuulin radiosta teorian, että hyvällä ekosysteemillä varustettu älypuhelin kilpailee tupakoinnin kanssa.  Siinä missä joutilaat hetket esimerkiksi bussia odotellessa olivat ennen vanhaan hyvä hetki kiskaista rööki, voi ajan käyttää nyt esimerkiksi bongaamalla Spotify-listoilta uusia biisejä, somettamalla tai katsomalla Netflixiä.  Voin hyvin uskoa että tupakoinnin vähenemisellä ja älypuhelinten käytön lisääntymisellä ja monipuolistumisella on korrelaatio. Jätän todistamisen jollekin muulle.

Nämä nykyiset opiskelijat tulevat työmarkkinoille pian. He ovat jo täällä. He ovat tottuneet käyttämään helppokäyttöisiä ja intuitiivisia sähköisiä palveluita niin selaimella kuin mobiilisovelluksena. Heille käyttöohjeiden lukeminen niinkin triviaalissa asiassa kuin matkalaskun tekemisessä on täysin käsittämätön ajatus. Merkittävä osa heistä tulee vaihtamaan työpaikkaa muutaman vuoden välein, jolloin bisnessovellukset vaihtuvat taas kerran uusiin.

  • Työnantajat tietävät, että järjestelmiin perehdyttäminen on huomattava henkilöstökustannus.
  • Sähköiset palvelut ovat pääsääntöisesti nykyisin niin helppokäyttöisiä, että vauvatkin osaavat käyttää tablettisovelluksia ennen kuin oppivat puhumaan tai kävelemään.
  • Järjestelmien pitäisi tukea liiketoiminnan monimutkaisia tarpeita ja useita sidosryhmiä.
    = Hankala yhtälö


Järjestelmätoimittajien tulee reagoida jo nyt 

Huuto on kuultu, ja siihen on vastattu. Voimme ylpeänä kertoa, että sekä M2-matkahallintaratkaisumme että TIIMA-työajanhallintaratkaisumme läpikäyvät kokonaisvaltaista julkisivuremonttia. Julkisivuarkkitehdiksi olemme palkanneet ulkopuolisia asiantuntijoita, jotka voivat auttaa meitä aivan uudesta perspektiivistä.  Tavoitteenamme on parantaa markkinoiden tehokkaimpien matka- ja työaikaratkaisujen käyttömukavuutta ja visuaalista ilmettä, sekä madaltaa entisestään kynnystä käyttää ratkaisujamme. Haluamme palvella paremmin yli puolta miljoonaa nykyistä loppuasiakastamme, ja kaikkia niitä työelämään pian saapuvia nuoria, joille saamme tulevaisuudessa tarjota palveluitamme.

Opiskelijoista ja oppimisesta vielä: opiskelujen suorittaminen on tänä päivänä melko lailla modulaarista, ja opinahjot pyrkivät valjastamaan oppilaidensa osaamisen vastaamaan mahdollisimman hyvin työelämän haasteita. Tämä edellyttää yhteistyötä koulujen ja yritysten välillä. Haluamme olla koulujen opintosuunnittelua eteenpäin vievä voima, ja olen itse saanut mahdollisuuden lähteä käynnistämään yhteistyötä Haaga-Helia ammattikorkeakoulun kanssa. Toivottavasti pääsemme tekemään yhteistyötä myös muiden koulujen kanssa esimerkiksi työharjoittelun, opinnäytetöiden suorittamisen, vierailijaluentojen sekä opintojaksojen työelämäprojektien näkökulmasta.

Tarjoamme luonnollisesti myös edistyksellisiä talous- ja henkilöstöhallinnon ratkaisuja koulujen omiin tarpeisiin.

Hyvää vappua kaikille – opiskelijastatuksesta riippumatta.

 

 Niko Kytö Sales Executive Visma Enterprise OyNiko Kytö
Kirjoittaja on työn sankari ja ikuinen opiskelija, joka työskentelee Visma Enterprise Oy:ssä Sales Executivena

 

 

 

 

 

 

 

About

Visma on Pohjoismaiden johtava yritysohjelmistojen, taloushallinnon palveluiden sekä IT-projekti- ja konsultointipalveluiden tarjoaja. Suomessa Visma-perheeseen kuuluvat yritykset työllistävät yhteensä yli 900 asiantuntijaa ja palvelevat yli 50 000 asiakasta.
Connect with Visma: