Visma Fivaldia kehitetään kohti avoimempaa taloushallintoa

Jos pitäisi muutamalla sanalla kuvata modernia taloushallinnon työkalua, ne olisivat varmaankin yhteensopivuus, helppous sekä riippumattomuus paikasta ja ajasta. Meilläkin Visma Fivaldin kehitystyö on elänyt alan ja ajan vaatimusten mukaan. Tekoälystä kohistaan nyt paljon ja Ville Laukkanen kirjoittikin terävän blogin tekoälystä ja uudesta AutoSuggest-toiminnosta, joka vapauttaa etenkin tilitoimistoissa asiantuntijan aikaa asiakastyöhön.

Fivaldi on saanut alkunsa vuosituhanteen vaihteessa, jolloin itsekin tulin taloon nuorena ja innokkaana koodarina ja lähdimme rakentamaan yhtä Suomen ensimmäisistä selainpohjaista taloushallinnon järjestelmistä. Tähän tarvittiin myös muutama rohkea ja sitoutunut asiakas, joiden kanssa järjestelmää tehtiin yhdessä. Otimme ensimmäiset askeleet kohti nykyistä pilvipalvelua siis jo hyvin varhain.

Matkan varrella strategiamme selkiytyi ja ensisijaisesti asiakaskunnaksi tarkentuivat tilitoimistot ja isännöintiyritykset. Uusi vaihe alkoi, kun Visma osti Finnvalli Oy:n vuonna 2014 ja tuote sai nimekseen Visma Fivaldi. Osana Vismaa Fivaldin kasvu on ollut huimaa – viimeisen kahden vuoden aikana ohjelmiston käyttäjämäärä on kasvanut 1,5 kertaiseksi ja tuotekehityksen työntekijöiden määrä on nelinkertaistunut vuodesta 2014 ja tänä päivänä Fivaldia kehittää noin 40 henkilöä.

Suuntana paperittomuus ja rajapinnat auki

Taloushallinnon paperittomuutta edistää esimerkiksi eKuitti-ekosysteemi, mutta muutos ei tapahdu hetkessä. Käytännössä käteiskuitit ovat vielä merkittävässä osassa toimintaa monilla aloilla ja tämä on myös huomioitava ohjelmistokehityksessä. 

Taloushallinnon alan trendinä on jo pitkään ollut, että tiedot kirjataan järjestelmään vain kerran, ja tilitoimisto ja sen asiakkaat käyttävät kaikki samaa järjestelmää. Fivaldi on alusta asti suunniteltu näin, mutta yhteiskäytönkin vaatimukset ovat kasvaneet.

Vielä 10 vuotta sitten rakensimme suljettua, yhden tietokannan varaan rakennettua järjestelmää, jota pidimme yllä kokonaan omin voimin. Nyt tärkein tehtävämme on tuoda käyttökokemus tähän päivään. Se tarkoittaa muun muassa keskittymistä avoimiin rajapintoihin, jotta Fivaldin voi liittää helpommin osaksi asiakkaiden muita työkaluja, kuten verkkokauppaa tai matka- ja kululaskuohjelmistoa.

Yhteistyö varmistaa hyvän käyttökokemuksen

Käyttäjäkokemus on meille kaikki kaikessa. Taloushallinnon ohjelmistojen tulee olla helppokäyttöisiä ja intuitiivisia, jotta niitä osataan käyttää ilman koulutusta ja vähäisellä neuvonnalla. Huomioimmekin tuotteen uudistamisessa kaikki käyttäjät, emme ainoastaan tehokäyttäjiä.

Ohjelmistokehittäjät eivät meillä tee työtään eristyksissä loppukäyttäjistä, eli vanha vitsi kellarissa nyhjöttävistä koodareista ei pidä lainkaan paikkaansa. Ohjelmiston parissa työskentelee useampia käytettävyysasiantuntijoita, teemme käyttäjätutkimuksia ja pidämme asiakkaan mukana kehitysprosessin kaikissa vaiheissa. Tuotekehitys ja tuotehallinta tapaavat asiakkaitamme säännöllisesti ja saavat näin heiltä arvokasta palautetta tuotteen toimivuudesta sekä etenkin kipukohdista. Tuotetta suunnitellaan siis asiakkaiden kanssa, eikä vain asiakkaita varten. 

Viime vuonna kehitystiimejämme työllistivät erityisesti isot lakimuutokset: tulorekisteri sekä EU:n tietosuoja-asetus GDPR. Tänä keväänä olemme päässeet hyvissä ajoin valmistautumaan Finvoice 3.0 -verkkolaskuformaattiin, jota julkisen sektorin toimijat jo käyttävät ja yksityisen sektorin toimijat voivat vaatia siirtymäajan jälkeen keväällä 2020. Kesäkuussa Fivaldin ostolaskujen käsittely sai odotetun helppokäyttöisen maksatustoiminnon, joka on jo saanut positiivista palautetta käyttäjien keskuudessa. 

Syksyn aikana uudistukset jatkuvat mm. myyntilaskutuksen ja palkanlaskennan parissa. Seuraa siis kanaviamme ja pysy kuulolla!