Mikä tekee taloyhtiöstä hyvämaineisen?

Uutta asuntoa etsivä miettii aina kuumeisesti, löytyykö uusi asunto hyvämaineisesta taloyhtiöstä. Ostaja on usein myös valmis maksamaan paremman hinnan, kun taloyhtiöstä on saanut hyvän mielikuvan ja on löytänyt taloyhtiön nettisivuilta sellaisen asumisen palvelukuvauksen, joka sopii hyvin omaan asumistoiveeseen. Vielä kun taloyhtiö kuvaa asukkailleen riittävän avoimesti talon nykykunnon ja taloyhtiön asukkaiden yhdessä päättämän tulevaisuudensuunnitelman, on asunnon ostolle luotu hyvät puitteet. Ainakin, jos asunto on muutenkin hyvä ja omaan tarpeeseen sopiva.

Aktiivinen viestintä synnyttää hyvän maineen

Taloyhtiön viestintä on vaativa laji. Edesmenneen emeritusprofessori Osmo A. Wiion vanhan viestinnän lain mukaan viestintä yleensä epäonnistuu – paitsi sattumalta. Sen vuoksi tälle sattumalle pitää raivata tilaa ja tarjota runsaasti mahdollisuuksia. Taloyhtiön viestintä osuu ja onnistuu silloin, kun käytetään jokaiselle kohderyhmälle oikeaa kanavaa ja kohdennetaan viesti syvälle vastaanottajan arkeen sekä toistetaan, toistetaan ja toistetaan.

Osa asukkaista on valinnut somettomuuden

Isännöitsijä tarvitsee taloyhtiöviestintään lähes kaikki mahdolliset viestintäkanavat. Perinteistä kirjeviestintää ei voi unohtaa, koska asukkaista on kuitenkin osa ikäihmisiä ja myös yllättävän paljon niitä, joille somettomuus on tietoinen valinta. Sen vuoksi me Vismalla teemme jatkuvasti töitä sen eteen, että isännöitsijällä olisi käytössään mahdollisimman monikanavainen viestinnän työkalupakki. Nykyaikaisia työkaluja käyttävillä isännöintiyrityksillä taloyhtiöviestintä onnistuu suoraan isännöintiohjelmasta niin sähköisesti kuin perinteisestikin.

Yhteinen ymmärrys

Viestinnän rooli taloyhtiössä on mielestäni paljon enemmän yhteisen ymmärryksen tuottamisessa kuin yksisuuntaisessa tiedottamisessa. Moderni taloyhtiö käyttää hyvää ammatti-isännöitsijää, jonka kanssa yhdessä luodaan taloyhtiölle asukkaita kuunnellen ja yhdessä sopimalla sellainen taloyhtiön strategia tai tulevaisuudensuunnitelma, jonka puitteissa asukkaan on hyvä asua. Strategiaksi voi hyvin yhdessä sopia säilyttävän kunnossapidon tien, mutta yhä useammin asukkaat valitsevat taloyhtiön viihtyisyyden ja laatutason hallitun kehittämisen tien.

Lue, kuinka isännöitsijä voi kehittää taloyhtiön viestintää niin, että kaikki taloyhtiön intressiryhmät hyötyvät, maksuttomasta oppaastamme Tee viestinnästä vahvuus – opas taloyhtiön viestinnän kehittämiseksi.

 

About

Timo toimii Visma Softwarella asiakasvastaavana isännöinnin kokonaisjärjestelmän parissa. Työssään Timo haluaa auttaa isännöintiyrityksiä liiketoiminnan digitalisoinnissa. Digitalisaation avulla taloyhtiön asukkaiden arki saadaan rullaamaan vaivatta sekä parannetaan tiedon läpinäkyvyyttä ja siten isännöinnin luotettavuutta.
Connect with Timo: