4 syytä yrityksen rahankierron hidastumiseen

Rahankierto on kriittinen tekijä yrityksen menestykselle. Mitä nopeampaa rahankierto on, sitä vähemmän yrityksen tarvitsee ponnistella käyttöpääoman ja tätä kautta toimintansa pyörittämisen suhteen. Erityisesti pk-yritykset kärsivät rahankierron hitaudesta joutuessaan rahoittamaan toimintaansa muulla tavoin ja järjestelemällä omien laskujensa maksuaikoja. Jotta yrityksen rahankiertoa voitaisiin lähteä kehittämään, tulee tietää syyt sen hitauden takana. Keräsimme tähän artikkeliin asiantuntijoidemme kokemukseen perustuen 4 yleisintä syytä rahankierron hidastumiseen.

1. Hidas laskutusprosessi

Yrityksen laskutusprosessin tehottomuus ja epäjärjestelmällisyys aiheuttavat usein saatavien kotiuttamisen viivästymisen ja rahankierron hitauden. Jos esimerkiksi yrityksen laskujen lähetys tapahtuu vasta reilusti tuotteen luovuttamisen tai palvelun suorittamisen jälkeen, kestää myös rahojen saapuminen yrityksen tilille kauemmin. Mikäli asiakas ei maksa laskua eräpäivään mennessä ja yrityksen maksuvalvonta on satunnaista, venyy rahojen saaminen entisestään.

2. Asiakkaiden maksukäyttäytyminen

Asiakkaiden suhtautuminen laskujen maksamista kohtaan voi olla välinpitämätön tai laskujen hoitaminen ei ole järjestelmällistä. Asiakas voi olla tottunut maksamaan laskut sitten, kun hänelle sopii, riippumatta laskujen eräpäivistä. Jos laskujen myöhässä maksamisesta ei aiheudu sanktioita, ei myöhässä maksamisen tapaa koeta tarpeelliseksi muuttaa.

VINKKI: Laskun toimitustapa vaikuttaa sen maksutodennäköisyyteen. Esimerkiksi paperi- ja sähköpostilaskut maksetaan verkko- ja e-laskuja herkemmin myöhässä tai jätetään kokonaan maksamatta.

3. Tehoton huomautusprosessi

Myöhässä maksava asiakas oppii pian tuntemaan yritykset, joiden laskujen myöhässä maksamisesta ei aiheudu seuraamuksia. Laskut yritykseltä, jolla ei ole maksumuistutuksia käytössä, jäävät usein asiakkaan laskupinossa alimmaiseksi ja ne maksetaan vasta, kun järjestelmällistä maksuvalvontaa tekevistä ja muistutuksia käyttävistä yrityksistä tulleet laskut on hoidettu ensin.

Osa yrityksistä lähettää huomautuksia, mutta ilman huomautuskuluja, jolloin asiakas voi suorittaa alkuperäisen laskun ilman lisäkustannuksia vasta huomautuksen saatuaan. Vastaava tilanne on huomautuskulun sisältävässä huomauttamisessa, kun kulua ei kuitenkaan enää vaadita laskun pääoman suorittamisen jälkeen.

4. Koroton maksuaika

Jos eräpäivän ylittävälle maksuajalle ei laskuteta viivästyskorkoa, saa asiakas käytännössä ilmaista maksuaikaa eli korotonta lainaa. Asiakas täten hyötyy taloudellisesti siitä, että maksaa yrityksesi laskun myöhässä. Tätä asiakkaan on helppo käyttää hyödyksi oman rahoituksen järjestämisessä  samanaikaisesti, kun velkojayritys joutuu kärsimään saatavien viivästyksistä, joille ei saada mitään korvausta.

 

Mikäli olet kiinnostunut rahankierron nopeuttamisesta ja haluat lukea lisää, käy lataamassa maksuton oppaamme “Näin laskutuspalvelu nopeuttaa yrityksesi rahankiertoa”. Oppaassa kerrotaan, miten rahankiertoa voidaan nopeuttaa laskutuspalvelun avulla ja annetaan myös konkreettinen esimerkki laskutuspalvelun avulla saavutetuista tuloksista.

Kristian Lindén, Markkinointijohtaja Visma PPG.
Connect with Kristian: