10 vinkkiä markkinointiin

Muutamalla tuhannella eurolla voit kontaktoida tuhansia asiakkaita.

Monelle yrittäjälle markkinointi on iso peikko, joka vie rahat, muttei anna mitään. Moni on käynyt messuilla ja laittanut pari lehtimainosta, mutta on saanut palkkioksi pelkän laskun. Minä myös. Tässä kymmenen konkreettista markkinointitoimenpidettä, jotka eivät ole kalliita. Muutamalla tuhannella eurolla voit kontaktoida tuhansia asiakkaita. Älä silti aliarvioi mainostoimiston apua.


1. Tuotteista palvelusi
Avaa palvelusi asiakkaillesi kertomalla hinnat, hyödyt ja toimitussisällöt. Tiedät onnistuneesi, jos pystyt kertomaan sen yhdellä kuvalla tai muutamalla lauseella. Yrittäjästä usein tuntuu, että oma palvelu on liian monimutkainen, jotta sitä voitaisiin myydä tuotteena. Pilko palvelusi osiin ja keskity markkinoinnissa yhteen avaintuotteeseen, joka on helpoin myydä ja ostaa. Kilpailijasi tietävät jo toimitussisältösi ja hintasi, mutta potentiaaliset asiakkaasi eivät. Laita markkinaviestisi loppuun tilausohjeet. Siten saat paremmat tulokset verrattuna ”kysy lisätietoja” kliseeseen.

2. Osta asiakasaineisto
Arvatenkin kaikki potentiaaliset asiakkaasi eivät vielä tiedä palvelustasi? Ensimmäinen vaihe on ostaa heidän yhteystietonsa. Kannattaa varmistaa, että aineistoon kuuluu myös sähköpostiosoitteet. Kotimaiset yritysasiakastiedot voit hankkia esimerkiksi Fonectan Profinder B2B -palvelulla. Voit omatoimisesti tehdä asiakashakuja www-selaimella. Fonecta veloittaa käytöstä kuukausimaksua, joka perustuu hakumääriin. Karkeasti voi arvioida, että yhden kontaktin hinnaksi kertyy 0,5-1 euroa. Koska asiakastiedot vanhenevat, niitä kannattaa ostaa vain se määrä, jonka pystyy käsittelemään. Alla olevat markkinointikeinot ovat kuitenkin sellaisia, että kerralla voidaan kontaktoida tuhansia asiakkaita.

3. Ota käyttöön CRM-ohjelmisto
CRM- eli asiakashallintaohjelmiston tehtävä on helpottaa isojen asiakasmassojen, tilausten ja kampanjojen hallintaa. Jos yrityksessä on useita työntekijöitä, CRM-ohjelmistossa tulisi olla yhteinen tietokanta, jotta jokaisella työntekijällä on tuoreimmat tiedot. Ohjelmiston tulisi olla yhteensopiva Fonectan tai vastaavan palvelun kanssa. Sen tulisi tarjota työkalut asiakashistorian hallintaan, myynnin seurantaan, dokumenttien arkistointiin ja asiakasryhmien/kampanjojen hallintaan. Severa PSA tarjoaa em. toiminnot, mutta markkinoilla on paljon erilaisia CRM-ohjelmistoja.

4. Tee kirjepostitus
Itellan DMkatalogi on erinomainen palvelu isojen postitusten tekoon. Itella tulostaa ja postittaa esitteesi valituille asiakkaille halvimmillaan lähes postimerkin hinnalla. Luo CRM-ohjelmistoon uusi asiakasryhmä esim. ”Kirjepostitus 1.4.2008”, valitse siihen esim. 1000 asiakasta, hae osoitetiedot Exceliin ja lähetä se Itellalle. Freelancergraafikko tekee mainoksen grafiikat muutamalla satasella, mutta hyvä mainostoimisto löytää viestiisi lisää purevuutta.

 

 

 

 

 

 

5. Tee sähköpostikampanja
Samaa asiakasta voi lähestyä samaan aikaan useammasta suunnasta ja sähköposti tukee perinteistä kirjepostitusta. Jos viesti ja sen sisältö kohdistetaan hyvin, asiakas ei koe sitä roskapostiksi. Pelkän tekstimuotoisen viestin lähetykseen ei graafikkoa tarvita, mutta kuvitettu viesti kannattaa teettää ammattilaisella. CRM-ohjelmistoillakin pystyy usein lähettämään pelkistettyjä viestejä, mutta siihen löytyy myös monipuolisia erikoisohjelmia. Eräs kokeilemisen arvoinen ohjelma on www.mailbuild.com, jonka hinta on 0,8 senttiä per lähetetty viesti. Se tarjoaa kattavat raportit siitä miten moni sai viestin, luki viestin ja painoi linkkiä. Jos viesti lähetetään erillisellä ohjelmalla, asiakasjoukko rajataan CRM:ssä, haetaan Exceliin ja siirretään sähköpostiohjelmaan.

6. Mainosta verkossa
Suurin osa asiakkaistasi käyttää todennäköisesti Googlen hakukonetta. Google AdWords on palvelu, jolla voit kytkeä omia mainoksia näkymään tiettyjen hakusanojen yhteydessä. Maksat ainoastaan tuloksista eli siitä, että hakukoneen käyttäjät klikkaavat mainoksiasi. Yksittäisestä klikkauksesta syntyvät kulut vaihtelevat muutamasta sentistä useampiin euroihin riippuen mainostajien välisestä kilpailusta. Mitä paremmin osaat rajata hakusanat juuri oikealle kohderyhmälle, sitä kannattavampaa markkinointi sinulle on. Voit luoda oman käyttäjätilin osoitteessa adwords.google.fi.

 

 

 

 

 

 

 

 

7. Optimoi kotisivusi
Keskity muutamaan olennaisimpaan sivuun. Tärkein on ns. ”landing page” eli sivu, jonka oletat uuden vierailijan ensimmäisenä avaavan. Niitä voi olla erilaisia eri kampanjoihin, mutta alussa kannattaa lähteä siitä, että se on kotisivujen etusivu. Tutkimusten mukaan asiakas muodostaa www-sivuista mielikuvan yhdessä sekunnissa. Sen jälkeen huomio kiinnittyy otsikkoon, kuviin ja ensimmäisiin lauseisiin. Valitse siis sanasi tarkoin ja tiivistä se kuvaan, sloganiin ja muutamaan lauseeseen.

Tee yksi sivu, josta käy ilmi toimitussisältö. Se voi olla mallikappale loppuraportista, analyysistä tai autokaupasta tuttu lista toimitussisällöstä (Xenon-valot, krominen vaihdekepin nuppi…). Sisällön lisäksi asiakasta kiinnostaa hinnat, joten anna hänelle jotain muuta kuin tarjouspyyntölomake. Jos se vain on mahdollista, anna asiakkaalle tilauslomake eli älä pakota asiakasta kysymään lisätietoa, jos hän ei sitä tarvitse.
.

8. Analysoi verkkosivujen kävijät
Google Analytics on ilmainen palvelu www-sivujen analysointiin. Sen käyttöönotto edellyttää hieman teknistä osaamista, mutta varsinainen käyttö on erittäin helppoa. Sillä näkee kävijöiden määrän, vierailujen pituuden, eri sivujen suosion, vierailujen lähteet (email-kampanja, google-mainos, hakukone…) ja jopa simuloimaan kävijöiden vierailuja. Voit luoda omat tunnukset osoitteessa: https://www.google.com/analytics.
.

9. Järjestä seminaari
Aamiais- tai lounasseminaari on hyvä keino tavata useita asiakkaita yhdellä kertaa. Messuihin verrattuna saat enemmän asiakasaikaa ja pääset itse valitsemaan vierailijat. Asiakkaiden kutsuihin voit hyödyntää aikaisemmin opittuja välineita eli kirjepostitusta ja email-kutsua. Nyt sinulla on myös kokemusta ytimekkään viestin tekemiseen.
.

10. Pidä yhteyttä asiakkaaseen
Markkinointi ei ole projekti vaan jatkuva prosessi. Olen kuullut, että asiakkaaseen pitäisi olla yhteydessä vähintään kuusi kertaa vuodessa. Yhteystapa voi olla myyntitapaaminen, markkinointikirje, koulutuspäivä, seminaari tai puhelu. Pidä yhteyshistoria tallessa CRM-ohjelmistossa. Halutuin tilanne on ns. ”viral effect”, joka syntyy silloin, kun saat asiakkaan markkinoimaan sinua.
.

Kirjoittajasta
Ari-Pekka Salovaara toimii Severa Oy:n toimitusjohtajana. Hän perusti Severa Oy:n yhdessä Jari Kärkkäisen kanssa joulukuussa 2003. Severan liikevaihto kasvoi toisena vuotena 70 % ja kolmantena vuotena 103 %. Neljännen vuoden kasvuennuste on 110 % ja viidennen vuoden kasvutavoite on 150 %. Liiketoiminta on rahoitettu tulorahoituksella.

About

These are posts made my employees of Severa.com. Severa is an online service to manage customers, projects and invoices. Follow Severa on Twitter @severa_PSA
Connect with :