TDC Dotcom
Visma Business

TDC Dotcomille etuja kokonaisvaltaisella talousratkaisulla

TDC Dotcom valitsi talousjärjestelmänsä päätoimittajaksi Visman ja talousjärjestelmäkseen Visma Businessin. Stefan Wiklund, TDC Dotcomin Tukholman pääkonttorin järjestelmävastaava kertoo, ettei Visma Businessin valinta ollut kuitenkaan itsestäänselvyys:

- Tanskalaisella emoyhtiöllämme oli toinen, kansainvälinen järjestelmätoimittaja ja olisimme voineet ottaa saman järjestelmän käyttöömme myös Ruotsissa. Konsernin järjestelmä ei kuitenkaan mielestämme toiminut riittävät hyvin ja niinpä Sundit-konsulttiyritys auttoi meitä valitsemaan Visma Businessin. Koska sekä Sundit että Visma ovat suuria ja erittäin päteviä järjestelmätoimittajia, saimme Teledanmarksin hyväksynnän hankinnalle. Ajan puutteesta huolimatta käyttöönottokin onnistui erittäin hyvin. Tällä hetkellä Visma Business -ratkaisua käytetään kautta koko TDC Dotcomin.

Kattava talousratkaisu

Nyt, kaksi vuotta hankinnan jälkeen, TDC Dotcom käyttää Visma Business -järjestelmän lisäksi myös Visman ratkaisuja liittyen logistiikkaan (mm. tilaukset, varasto, laskutus). Ympäri Ruotsia 350 TDC:n työntekijää  käyttää päivittäin Visma Businessia niin talouden, tekniikan kuin myynninkin työkaluna.

– Visma Businessin suurimpia etuja ovat sen laajuus, joustavuus ja helppokäyttöisyys. Ratkaisu on lisäksi helppo integroida muiden tietojärjestelmien kanssa, Stefan Wiklund kuvailee.

Hyvä esimerkki integraatiosta Visma Businessin ja muiden järjestelmien välillä löydetään palkanlaskennasta. Vaikka TDC:llä on käytössään toinen palkkajärjestelmä, kirjataan yrityksessä ylityöt Visma Businessiin ja siirretään sitten suoraan palkkajärjestelmään.

Räätälöity asiakaspyyntöjenkäsittely

Aiemmin TDC käytti erillisiä järjestelmiä asiakaspyyntöjen käsittelyn tehtäviin kuten priorisointiin, asiakashistorian tarkasteluun ja jonojen hallintaan sekä käsittelyyn. Ratkaisukokonaisuus ei kuitenkaan ollut täydellisen toimiva, joten yhdessä Sunditin kanssa Vismalla kehitettiin kokonaan uudenlainen ohjelmistosovellus tällaisiin tarpeisiin.

– Ongelmamme oli, että vaikka asiakaspyyntöjen käsittelyjärjestelmä toimi täydellisesti, me emme olleet selvillä siitä, kuinka paljon aikaa kului tukeen, kyselyiden käsittelyyn jne. Emme siis koskaan tienneet 100 % varmuudella, kuinka kannattavia eri projektimme olivat tai olivatko ne kannattavia ollenkaan. Nyt toimintamme hallinta on aivan toisella tasolla: pysymme selvillä mm. siitä, onko tukihenkilöstömme määrä sopivassa suhteessa sopimuksiin, kertoo Stefan Wiklund.

Toivoa täynnä tulevaisuuteen

Kun kyseessä on TDC:n kaltainen teknologian kärjessä toimiva yritys, on selvää, että yrityksellä on suuret odotukset myös talousjärjestelmien tulevaisuuden ominaisuuksien tarjonnan suhteen.

– Toivoisin kehitystä liittyen raportointiin. Lisäksi toivoisin yhä enemmän selainpohjaisia ratkaisuja, joihin myyjien olisi helppo kirjautua sisään ja tehdä tilauksia missä päin maailmaa tahansa.

Entä eikö TDC Dotcomin IP-puhelinosaamista ja Sunditin sekä Visman talousjärjestelmäosaamista voitaisi yhdistää ja aikaansaada uusia jännittäviä tuotteita?

– Olisi ehdottomasti mielenkiintoista nähdä, kuinka IP-puhelimia voitaisiin käyttää esimerkiksi uuden asiakaspyyntöjen käsittelyjärjestelmän kehittämisessä. Esimerkiksi asiakkaan soittaessa vastaaja näkisi välittömästi tietokoneensa ruudulla asiakkaan koko historian. Tehtävää olisi paljon, kunhan vain aikaa riittäisi kaikkeen, Stefan Wiklund summaa.

Ruotsalainen IT-puhelimien ja uusien kommunikaatioratkaisujen kehittäjä TDC Dotcom on 800 työntekijän yritys. TDC Dotcomin takana oleva tanskalainen TDC-konserni on 70 miljardin kruunun vuosittaisella liikevaihdolla yksi Pohjoismaiden suurimmista IT- ja telekommunikaatioalan toimijoista.