Sähköinen taloushallinto tuo tilitoimiston asiakkaan lähelle

Talouspalvelut Helmitaulu ja Mainostoimisto AltAvanti

Vuodesta 2013 toimineen Talouspalvelut Helmitaulu Oy:n omistajalla Irma Laitisella oli alunperin tarkoituksena työllistää vain itsensä. Vauhdikkaan alun jälkeen tilitoimisto on hankkinut itselleen monipuolisen asiakaskannan sisältäen sekä perinteisiä kirjanpitoasiakkaita että sähköiseen taloushallintoon siirtyneitä.

Sähköistäminen tehty asiakkaille helpoksi

Sähköisen tilitoimiston perustaminen oli Laitiselle itsestäänselvyys heti alusta alkaen. ”Halusin antaa asiakkailleni vaihtoehdon sähköistyä, luomalla toimintaympäristön, johon on helppo päästä mukaan ilman suuria ohjelmistoinvestointeja tai päiviä kestäviä kalliita koulutuksia. Kynnys asiakkaalle on tehty todella matalaksi. Visma Fivaldista löytyy lisäksi paljon muutakin kuin perinteiset talouspuolen ominaisuudet. Löytyy apua arkistointiin, asiakkuuksien ja varastojen hallintaa ja moneen muuhun”. Monipuolinen kokemus taloushallinnon eri tehtävistä sekä useiden toimialojen tuntemus on auttanut Laitista ymmärtämään yrittä- jän arkea ja helpotti sähköisen toimintaympäristön pystyttämistä. Vaikka sähköisyys tuo helpotusta jokapäiväiseen toimintaan, on henkilökohtainen asiakaspalvelu edelleen toiminnan ydin.

Sähköinen taloushallinto kaiken kokoisten yritysten ulottuvilla

Sähköisen taloushallinnon avulla kirjanpito on myynti- ja ostotapahtumien osalta lähes reaaliajassa ja selailtavissa laskun kuvatasolle saakka. Tiliotteet tulevat pankista tilitoimistolle sähköisesti, joten myös tilitoimistoon toimitettavat mapit ovat kutistuneet aika olemattomaksi. ”Sähköinen toimintatapa ei ole enää vain isojen yritysten herkkua. Jopa yksin yrittäjät säästävät paljon aikaa ja vaivaa. Jokainenhan meistä osaa hoitaa nykyään laskunsa verkkopankissa, eikä tässäkään sen kummemmasta asiasta ole kyse,” Laitinen kuvailee. Asiakas saa tilitoimistolta tunnukset pilvipalveluun ja voi niiden avulla itse hoitaa mm. laskutuksen mistä vain. Asiat saadaan hoidettua kerralla ja kaikki tiedot arkistoituvat automaattisesti ja ovat löydettävissä myöhempää käyttöä varten.

Sähköisyydestä selvää säästöä ajankäyttöön

Nivalassa toimiva mainostoimisto AltAvanti Oy otti Helmitaululta sähköiset palvelut käyttöönsä maaliskuussa 2014. ”Tarkoituksemme oli siirtää AltAvanti Oy:n laskutus ja kirjanpito sähköiseen muotoon ja Helmitaulu on näissä asioissa hyvä yhteistyökumppani. Olen iloinen, ettei minulta nyt kulu aikaa paperilaskujen vatkaamiseen, vaan voin tarkastella kirjanpitoa reaaliaikaisesti omalla tietokoneellani. Kun viime vuonna laskutukseen meni keskimäärin päivä viikossa, nyt samasta työstä selviää vajaassa tunnissa. Voin myös tarkistaa järjestelmästä mitä moninaisimpia asioita”, kertoo AltAvanti Oy:n toimitusjohtaja Hannu Hartikainen.

Monipuolista palvelua kaikenlaisille asiakkaille

Suurin osa Helmitaulun asiakkaista on jo ottanut käyttöönsä selainpohjaisen Visma Fivaldi -ohjelmiston, mutta perinteisiä paperisen kirjanpidon asiakkaitakin tilitoimistolta löytyy edelleen. ”Olemme joustava toimisto. Myös asiakaskuntamme on monipuolinen. Helmitaulussa toimitaan asiakkaiden ehdoilla. He arvostavat paikallista, ihmisläheistä palvelua”, Laitinen kiteyttää. Visma Fivaldin avulla tilitoimisto voi tarjota asiakkaalleen juuri heidän tarpeisiinsa sopivan palvelun. Palvelupakettia voidaan muokata asiakkaan toiminnan muuttuessa ja esimerkiksi sähköiset palvelut voidaan ottaa käyttöön vaiheittain ja laajentaa palvelua tarpeiden mukaan.

 

Asiakas:

Talouspalvelut Helmitaulu Oy ja tilitoimiston asiakas Mainostoimisto AltAvanti

Visma-ratkaisu: Visma Fivaldi

Haaste

Asiakkaan laskutuksen ja kirjanpidon siirtäminen sähköisyyteen.

Ratkaisu

Visma Fivaldin sähköinen taloushallinto tilitoimiston ja asiakkaan yhteiskäytössä.

Hyödyt

Aiemmin laskutukseen meni keskimäärin päivä viikossa, nyt sama hoituu noin tunnissa.