VISMA TEKI ERINOMAISEN TULOKSEN SEKÄ MERKITTÄVÄN TUOTELANSEERAUKSEN KOLMANNELLA KVARTAALILLA

6.11.2012

Visma teki hyvän tuloksen kolmannella kvartaalilla pitäen yllä voimakasta kasvuvauhtiaan. Orgaaninen kasvu jatkuu, ollen vahvinta ohjelmistojen ja pilven osa-alueilla. Pilvipalveluiden liikevaihto kasvoi vuoden 2012 yhdeksän ensimmäisen kuukauden aikana 33,5 % edellisen vuoden samaan ajanjaksoon verrattuna.

Visman liikevaihto oli 1326 miljoonaa Norjan kruunua, kun se viime vuonna vastaavalla jaksolla oli 1171 miljoonaa, mikä tarkoittaa 13,2 % kasvua. EBITDA nousi 309 miljoonaan Norjan kruunuun sen ollessa 228 miljoonaa vuotta aiemmin. Tämä on suurin kolmannen kvartaalin tuloskasvu prosenteissa talouskriisiä seuranneiden viiden vuoden aikana. Varsinaisissa numeroissa tämä on Visman suurin kvartaalittainen EBITDA:n kasvu viimeiseen kymmeneen vuoteen. Toimintojen nettokassavirta verojen jälkeen vuoden 2012 ensimmäisen kolmen kvartaalin jälkeen oli 769 miljoonaa Norjan kruunua sen ollessa 650 miljoonaa vuonna 2011.

“Kolmannella kvartaalilla julkaisimme myös integroituja pilvipalveluohjelmia. Se on ensimmäinen askel kohti huomista, jossa Visma tarjoaa tehokkuutta lisääviä ratkaisuja ja palveluita pilvessä”, kertoo Visman toimitusjohtaja Øystein Moan.

Visma.net – uusien pilvipalveluiden strateginen lanseeraus
Visma jatkaa voimakasta orgaanista kasvuaan, etenkin ohjelmistojen ja pilvipalveluiden osa-alueilla, missä liikevaihdon kasvu oli vahvinta. Pilvipalveluiden liikevaihto kasvoi vuoden 2012 yhdeksän ensimmäisen kuukauden aikana 33.5 % edellisen vuoden samaan ajanjaksoon verrattuna. Samalla Visman pilvipalveluiden liikevaihto on suurempi kuin uusien paikallisesti asennettavien ohjelmistojen lisenssimyynti. Syyskuussa Visma teki historiansa suurimman tuotejulkaisun tuomalla markkinoille Visma.netin. Se on puhdas pilviratkaisu, ja se tuodaan kaikille Visman markkinoille vuoden 2012 aikana.

“Visma uskoo pilvipalveluiden kasvun kiihtyvän paikallisesti asennettavien tuotteiden kustannuksella tulevina vuosina. Pilvikonversio nopeutuu päivittäin, kun asiakkaat alkavat hyödyntää Visma.netin tarjoamia pilvipalveluita ja -ratkaisuja. Tulevaisuudessa Visman pilvitarjonta kasvaa nopeasti uusien ominaisuuksien, ratkaisujen ja palveluiden julkaisun myötä. Näin sekä nykyiset että uudet asiakkaamme voivat hyötyä joustavista ja dynaamisista pilvipohjaisista ratkaisuista, jota on räätälöity juuri heidän tarpeisiinsa, niin tänään kuin huomennakin”, Moan sanoo.

Konsolidoituva Pohjoismainen ERP
Heinäkuussa Visma jatkoi vahvistumistaan Pohjoismaiden ERP-markkinoilla ostamalla norjalaisen DI Systemerin. DI:llä on vankka asema kirjanpitosegmentillä. Hankinnalla Visma vahvisti asemaansa markkinajohtajana tällä tärkeällä strategisella pk-yritysten markkinasegmentillä. ”Visma on hyvin tyytyväinen tähän sopimukseen. DI:llä on takanaan liki 30 vuoden historia ja sitä voidaan pitää todellisena tilitoimistojen ERP-asiantuntijana”, Moan toteaa.

3. kvartaali 2012 3. kvartaali 2011 Kasvu
Liikevaihto 1 326 1 171 13,2%