Oslo, 14.4.2011

Visman kasvu on ollut voimakasta useamman vuoden ajan ja tämä kehitys jatkuu vuonna 2011. Vuoden 2011 ensimmäinen neljännes oli jälleen ennätyksellinen kaikkien aikojen parhaalla liikevaihdolla. Tulos saavutettiin vahvan orgaanisen kasvun ja strategisten yritysostojen kautta.

Vuoden 2011 ensimmäisellä neljänneksellä Visman liikevaihto oli 1 277 miljoonaa Norjan kruunua, kun se viime vuoden samalla ajanjaksolla oli 953 miljoonaa. Tämä tarkoittaa 34 prosentin kasvua liikevaihdossa. Valuuttaoikaistu orgaaninen liikevaihdon kasvu oli 8,4 %. EBITDA kohosi 221 miljoonaan, mikä tarkoittaa 28 % kasvua edellisen vuoden 173 miljoonaan verrattuna. Toimintojen nettokassavirta oli verojen jälkeen 630 miljoonaa Norjan kruunua vuosineljänneksen loppuun mennessä ja viime vuoden vastaavalla ajanjaksolla 597 miljoonaa.

“Tämä on Visman kaikkien aikojen paras vuosineljännes liikevaihdollisesti. Taloudellinen suoritus heijastaa Visman vahvaa markkina-asemaa sekä tuotteidemme ja palveluidemme jatkuvaa kysyntää. Tehokkuutta lisäävien ohjelmistoratkaisujen ja ulkoistamispalveluiden kysyntä kasvaa koko ajan. Vaikka monet yritykset yhä keskittyvät kustannusten hallintaan ja tuottavuuden kasvattamiseen, monet etsivät myös ratkaisuja, jotka edistävät ja tukevat lisäkasvua”, kertoo Øystein Moan, Visma-konsernin toimitusjohtaja.

Lisääntyvä kasvuvauhti

Visma-konserni tarjoaa kattavan valikoiman tuotteita ja palveluita ohjelmistojen, taloushallinnon ulkoistamisen, hankintaratkaisujen, perintäpalveluiden, vähittäiskaupan ratkaisujen sekä projekti- ja konsultointipalveluiden osa-alueilla. Øystein Moanin mukaan ristiinmyynnin ja yhdistettyjen ratkaisujen saralla on valtavaa potentiaalia arvon kasvattamiseen, sillä hänen näkemyksensä mukaan lisäratkaisujen myynnillä asiakkaille ja Visman eri liiketoiminta-alueiden tuotteiden yhdistämisellä on saavutettavissa vielä paljon.

”Haemme lisäksi jatkuvaa kasvua uusien yritysostojen kautta. Ennätysliikevaihto on tulosta myös hyvistä strategisista ostoista useilla eri osa-alueilla. Kuten aina, olemme keskittyneet yhdistämään sekä orgaanisen että rakenteellisen kasvun uusien liiketoimintojen toteutuksen kanssa. Tämä tarkoittaa yritysostoja ja orgaanisia investointeja, joita on tehty menestyksekkäästi useiden vuosien ajan, ja näin ollen jatkamme tällä strategialla”, Øystein Moan toteaa.

Alkuvuonna Visma osti perintäyritys ABC Kreditstyringin sekä tilitoimistot Stavanger Regnskap ja Egersund Regnskap.

Johtavaksi SaaS-palveluiden toimittajaksi Pohjoismaissa

Niin sanottujen Software as a Service (SaaS) -palveluiden kysynnän kasvu on ollut huomattavaa. Esimerkiksi uuden Visma Avendo eAccounting -online-kirjanpitoratkaisun myynti kasvoi Norjassa 50 % vuoden 2011 ensimmäisten kuukausien aikana.

“Visman tavoitteena on olla johtava online-ohjelmistojen ja -ratkaisujen tarjoaja Pohjoismaissa. Kasvumme ERP-alalla on ollut merkittävää viime vuosina ja olemme saavuttaneet vuosittain suuria markkinaosuuksia miltei kaikilla yksittäisillä pohjoismaisilla markkinoilla, mikä tekee Gartner Groupingin mukaan Vismasta Pohjoismaiden suurimman ERP-toimittajan. Analyytikkojen mukaan online-ohjelmistotuotteiden myynti tulee kuitenkin seuraavan kymmenen vuoden aikana kasvamaan nopeammin kuin paikallisesti asennettujen ERP-, kirjanpito- ja HR-ohjelmistojen. Vuonna 2020 SaaS:n odotetaan johtavan markkinoita erityisesti pk-sektorilla”, jatkaa Øystein Moan, joka uskoo, että Visma on juuri oikeassa asemassa hyötyäkseen tästä kehityksestä.

“Monet asiantuntijat tarvitsevat silti edelleen paikallisesti asennettuja, monipuolisin toiminnoin varustettuja ratkaisuja. Ne ovat suositumpia suurissa yrityksissä, tilitoimistoissa sekä julkisen sektorin asiakkailla. Samanaikaisesti niiden käyttäjien määrä kasvaa, jotka tarvitsevat käyttäjäystävällisiä, saumattomasti paikallisesti asennettuihin ydinratkaisuihin integroituja online-ratkaisuja. Yrityksillä, joiden alustana on paikallisesti asennettuja ratkaisuja, on myös hyvät mahdollisuudet päästä eteenpäin samalla, kun SaaS-ratkaisut kehittyvät”, Moan summaa.

1.neljännes 2011 1.neljännes 2010 Kasvu%
Liikevaihto 1277 953 34 %
EBITDA 221 173 28 %
EBIT 157 137 15 %
Tulos ennen veroja 127 106 20 %

Luvut miljonaa Norjan kruunua.

Øystein Moan, Visman toimitusjohtaja, +47 920 80 000